MWW, pl. Strzegomski 2a, 53-681 Wrocław
Tel. 71 356 42 57, mww@muzeumwspolczesne.pl
Pon. 10.00-18.00, Wt. zamknięte, Śr.-Nd. 12.00-20.00
więcej
„ŚWINIOPAS” 03.09.11 Projekcja Start: 3.9.11 (sobota), godz. 20 Start: 3.9.11 (Saturday), 8PM.

Pierwszy pełnometrażowy film Wilhelma Sasnala to obraz dwóch dni z życia bliżej nieokreślonej, pewnie polskiej wsi. Nie wiadomo, kiedy dzieje się akcja filmu, drobne elementy sugerują, że po II wojnie światowej. Główni bohaterowie to tytułowy Świniopas pracujący u brutalnego i prymitywnego gospodarza, trzymana pod kluczem, traktowana jak służąca córka tego ostatniego – Kaśka, oraz dziewczyna ze wsi, Julka, i tajemniczy włóczęga z gitarą drażniący swoją obecnością lokalną ludność. Wszystkich mieszkańców wsi łączy strach i nienawiść wobec obcych oraz pogarda, którą darzą siebie nawzajem. Wynika ona zapewne z niemożliwej do zaspokojenia chęci ucieczki, której nikt nie podejmuje oraz nikt nie pozwala podjąć innym. Świat w filmie Sasnala to „gnojowisko”, w którym kotłują się fragmenty zdegenerowanej, wiejskiej rzeczywistości. Chałupy przypominają więzienia, stodoły to kryjówki na łupy z szabru, w oborach zamyka się obcych, a w grobach zamiast ciał przechowuje złoto. Powietrze jest ciężkie, lepkie; wszędzie pełno much. Gdzieś w oddali unosi się tłusty dym, słychać ujadanie psów.

 

 

Odurzająca opowieść o amorficznej rzeczywistości odpowiada strukturze filmu, którego poszczególne części można traktować, jak pojedyncze obrazy, podobne do tworzonych przez Sasnala już wcześniej, na taśmie celuloidowej i płótnie. W Świniopasie odnaleźć można ujęcia i sceny przedstawiające typowe, środkowoeuropejskie krajobrazy niczym z malarskiego cyklu Mościce, a bohaterowie przedstawieni zostali w nim, jak na malowanych i filmowanych przez artystę portretach: jedni naszkicowani szybko, komiksowo, inni z pietyzmem. Równie intrygujący jest język filmowy Sasnala, który bawi się filmowymi środkami korzystając raz z formy wideoklipu (elementem konstytutywnym formy i narracji jest niezwykle ważna we wszystkich realizacjach ścieżka dźwiękowa), gdzie indziej slideshowu, który stosuje nietypowe, nieoczywiste ujęcia, momentami tworząc swoisty film w filmie. Najważniejszą cechą Świniopasa jest metanarrcja filmowa i muzyczna. Przy tym wszystkim reżyser stara się być nieprzeźroczysty: ujawnia swoją obecność w filmie, uczestniczy w akcji ukazując sam proces kręcenia: metaforycznie, ale i fizycznie, pokazując swój cień i odbicie w szybie. Wprowadza do filmu kamerę – traktowaną także jako metaforę twórcy; sprawia, że staje się ona nie tyle rekwizytem, co bohaterką akcji, a ostatecznie zostaje unicestwiona.

 

 

Dominik Kuryłek
Ewa Małgorzata Tatar

Dodano: 24.06.12 Udostęnij: Facebook, Twitter
Wilhelm Sasnal (ur. 29 grudnia 1972 w Tarnowie) – polski malarz, autor filmów. 
W latach 1996-2001 współtworzył grupę Ładnie. Malarstwo Sasnala stanowi głos pokolenia lat 70., dorastającego w okresie transformacji systemu politycznego. Bywa społecznie zaangażowane, krytykuje przejawy kultury masowej za pomocą pastiszu  jej sposobów obrazowania. Jednym z głównych motywów twórczości jest życie codzienne, przenikanie się sfer prywatnej i publicznej. Tworzy portrety oraz pejzaże (Mościce I i II, 2005, Kraków-Warszawa, 2006), które cechuje dążenie do uchwycenia esencji poprzez syntezę, skrót, wyabstrahowanie form. Często odnosi się do historycznych postaci i wydarzeń (Wyszyński, 2005).
Wilhelm Sasnal (born December 29, 1972 in Tarnów, Poland) is a Polish painter. Sasnal received his diploma of painting in 1999 from the Academy of Fine Arts in Krakow.
Wilhelm Sasnal's art work is in collections of such institutions as Saatchi Gallery and Tate Modern in London and Museum of Modern Art in Warsaw.

He is the 2006 winner of the Vincent van Gogh Biennial Award for Contemporary Art in Europe 2006. His international exhibitions include Frankfurter Kunstverein (2006). Records for his works were set at Solid Phillips in March 2006 and at Christie’s (New York) Post-War and Contemporary Art sale in May 2007.
Istotnym źródłem inspiracji oraz motywem jest muzyka - artysta tworzy krótkometrażowe filmy inspirowane piosenkami swoich ulubionych zespołów punkowych, namalował plakat na 11. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena (2007), przedstawia na płótnach poszczególne instrumenty (Perkusja 1, 2005), sprzęt grający (Hiena, 2008), okładki istniejących płyt (Def Jam, 2006) czy sceny z koncertów. Fascynują go również komiksy: w 2001 wydał książkę Życie codzienne w Polsce w latach 1999-2001, w której ukazał sceny z życia jego najbliższego otoczenia, ilustrował tygodnik "Przekrój" oraz tworzył czarno-białe obrazy wyobrażające tła ze słynnego komiksu Maus Arta Spiegelmana[2]. 4 lipca 2007 mural jego autorstwa wzbogacił Mur Sztuki w Ogrodzie Różanym w Muzeum Powstania Warszawskiego.
Zamknij
Ta strona używa plików cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie zgodnie z ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej Zamknij