MWW, pl. Strzegomski 2a, 53-681 Wrocław
Tel. 71 356 42 57, mww@muzeumwspolczesne.pl
Pon. 10.00-18.00, Wt. zamknięte, Śr.-Nd. 12.00-20.00
więcej
Dźwięk i manifesty: audiosfera, muzyka, polityka 02.02.15 Dyskusja, Koncert, Wydarzenie specjalne (Poniedziałek), godz. 17.30, wstęp wolny (Monday), 5:30 PM, free admission

Manifesty zakładają projekt całościowej zmiany społecznej – całościowej, a więc takiej, która obejmuje również sferę dźwiękową. Każdy całościowy projekt przemian posiada, nie zawsze wyrażoną jawnie, projektowaną wizję audialnej organizacji rzeczywistości, w której mieszczą się m.in. regulacje dotyczące hałasu czy też prawo do publicznego zabierania głosu przez dane grupy społeczne, bądź ich reprezentacje. Manifesty znajdują się zatem na przecięciu estetyki oraz polityki.
 
W polszczyźnie bardzo często stosuje się dźwiękową, werbalną bądź performatywną metaforykę do opisu treści manifestów, bądź też samego aktu wystąpienia, natomiast bardzo mało miejsca poświęca się cały czas roli dźwięku w samym procesie ich powstawania. Wiemy co „głosiły” tezy przybite przez Marcina Lutra do drzwi katedry w Wittenberdze, chociaż nie słyszeliśmy nigdy dźwięku przybijania ich do drewna. To samo dotyczy odgłosów maszyn drukarskich czy ludzi kolportujących manifesty na ulicach.
 
Projekt numeru 25. Glissanda zakładał zbadanie problematyki manifestów w tej szerokiej perspektywie, ze szczególnym odniesieniem do Europy środkowo-wschodniej. Rekonstrukcję wizji audiosfery ukrytych w różnych nowoczesnych całościowych tekstach politycznych oraz ponowne przebadanie tekstów programowych środkowoeuropejskich awangard – zarówno tych bezpośrednio podejmujących tematykę muzyki, jak i tych pozornie traktujących jedynie o sztukach wizualnych. Wreszcie, refleksję nad przemianami pojęcia manifestu w krajach powojennego bloku wschodniego – pozostających w cieniu Manifestu Komunistycznego w czasach, gdy inflacja artystycznych manifestów doprowadziła do kryzysu samego pojęcia. Oznacza to refleksję nad manifestami doby neoawangardy oraz tekstami współczesnymi.
 

Dodano: 26.01.15 Udostęnij: Facebook, Twitter
"Rola dźwięku w wizjach zawartych w szeroko rozumianych manifestach"

W dyskusji wezmą udział: Antoni Michnik, Krzysztof Marciniak, Izabela Smelczyńska, Daniel Brożek, Paweł Malinowski

Prowadzenie: Paweł Szroniak

Koncert:

Czarny Latawiec - krytyk, kurator, cyklista. Sonorystyczny plądrofonista, dźwiękowy imperialista. Jego produkcje to wyraz zadumy nad ponadczasowością rytmu Czarnego Lądu i mocą nierównomiernie temperowanych strojeń
“The role of sound in visions included in broadly understood manifestos”

Participants in the discussion: Antoni Michnik, Krzysztof Marciniak, Izabela Smelczyńska, Daniel Brożek, Paweł Malinowski

Moderator: Paweł Szroniak

Concert:

Czarny Latawiec - critic, curator, cyclist. Sonoristic plunderphonist, sonic imperialist. In his productions he ponders on the timelessness of the rhythms of the Dark Continent and the power of unequal tunes
Zamknij
Ta strona używa plików cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie zgodnie z ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej Zamknij