MWW, pl. Strzegomski 2a, 53-681 Wrocław
Tel. 71 356 42 57, mww@muzeumwspolczesne.pl
Pon. 10.00-18.00, Wt. zamknięte, Śr.-Nd. 12.00-20.00
więcej
Yinka Shonibare — Prace wybrane 17.01.14–17.03.14 Wydarzenie specjalne, Wystawa Piątek, godz. 19.00, poziom 0, wernisaż - wstęp wolny Friday, 7:00 PM, level 0, vernissage - free admission

Yinka Shonibare jest artystą, którego twórczość od lat konsekwentnie skupia się wokół zagadnień związanych z kolonializmem brytyjskiego imperium, co równocześnie uruchamia współczesną złożoność problematyki postkolonializmu.
  
Artysta brytyjsko – nigeryjskiego pochodzenia znany jest ze swoich teatralnych, wielowątkowych i barwnych prac przedstawiających bezgłowe manekiny, baletnice, dzikie zwierzęta wyposażone w telefony blackberry i pozłacane pistolety. W swoich obrazach, instalacjach i wideo Shonibare używa tkanin, które doskonale symbolizują wieloznaczność, a przede wszystkim sprzeczność związaną z postkolonialną kulturą. Materiały, które wydają się być autentycznie afrykańskie, okazują się produktem początkowo wytwarzanym w Holandii – na wzór indonezyjskich tkanin – i sprzedawanym w XIX wiecznej zachodniej Afryce, gdzie dopiero z czasem stały się częścią afrykańskiej tożsamości.
  
Shonibare umiejętnie zestawia zarówno historyczne jak i współczesne symbole, historie i paradygmaty – wiktoriańskie postaci przebiera w folklorystyczne stroje. Z kolei poruszając problem Arabskiej Wiosny prezentuje wypchane zwierzęta wyposażone we współczesne gadżety. Nazywając sam siebie „postkolonialną hybrydą”, skupia się na dynamice znaczeń, które wytwarzane są pomiędzy znanymi narracjami.
  
Na wystawie w Muzeum Współczesnym Wrocław Shonibare zaprezentuje serię fotografii „Fake Death Pictures”, które przedstawiają różne wariacje na temat śmierci Lorda Nelsona, uśmierconego podczas bitwy pod Trafalgar. Każda z fotografii odtwarza znane sceny śmierci z obrazów malarzy, m.in. Leonardo Alenza y Nieto, Édouarda Maneta, Henry’ego Wallisa, Bartolomé Carducho oraz François – Guillaume Ménageot, gdzie w miejscu głównego bohatera Shonibare umieszcza Lorda Nelsona. Natomiast „Addio del Passato” to poruszająca praca wideo przedstawiająca operową śpiewaczkę, która przebrana za żonę Lorda Nelsona – Frances Nisbet, odtwarza XIX wieczną arię „La Traviata” Giuseppe Verdi’ego.
  
Wystawę zamyka „Revolution Kid”, manekin z lisią głową wyposażony w replikę złotego pistoletu, który należał do Muammara al – Kaddafiego.
  
  

Kurator Curator Patrycja Ryłko Dodano: 19.12.13 Udostęnij: Facebook, Twitter
Wystawa przygotowana we współpracy z Gdańską Galerią Miejską.

Yinka Shonibare

Urodzony w 1962 roku w Wielkiej Brytanii artysta nigeryjskiego pochodzenia. Wychował się w Lagos w Nigerii, do Anglii wrócił w wieku maturalnym, ukończył Byam Shaw College of Art (Londyn), Goldsmiths College (Londyn). Jest zaliczany do grona twórców YBA (Young British Artists). Był nominowany do Turner Prize (2004) oraz zaproszony przez Okwui Enwezora do wzięcia udziału w dokumenta XI (2002). Dwukrotnie prezentował swoje prace na Biennale Weneckim w 2001 I 2007 roku. Wystawiał m.in. w: Brooklyn Museum (NYC), Stephen Friedman Gallery (Londyn), Museum of African Art (Washington DC), James Cohan Gallery (NYC), National Gallery (Londyn), Tate Britain (Londyn), Moderna Museet (Sztokholm), Victoria and Albert Museum (Londyn), Whitechapel Gallery (Londyn), Buena Centre for Arts (San Francisco), Contemporary Art Museum (Kumamoto) i wielu innych.

Partnerzy:

Miasto Gdańsk, Miasto Wrocław, Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.

Sponsor:

Grafix centrum poligrafii.

Patroni medialni:

AMS, Obieg, Notes na 6. tygodni, SZUM, Art&Business, o.pl, Gazeta Wyborcza Trójmiasto, trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Radio ram, Radio Wrocław, Gazeta Wrocławska, Live&Travel, in your pocket, Karta do Kultury.
The exhibition prepared in cooperation with the Gdańsk City Gallery.

Yinka Shonibare

Born in 1962 in the UK, is a British-Nigerian artist. He grew up in Lagos in Nigeria, then he came back to England as a teenager and graduated Byam Shaw College of Art (London) and Goldsmiths College (London). He was part of the Young British Artists movement. He was nominated to the Turner Prize (2004) and invited by Okwui Enwezor to participate in documenta XI (2002). He exhibited at the Venetian Biennale twice – in 2001 and 2007. He has also exhibited in Brooklyn Museum (NYC), Stephen Friedman Gallery (London), Museum of African Art (Washington DC), James Cohan Gallery (NYC), National Gallery (London), Tate Britain (Londyn), Moderna Museet (Sztokholm), Victoria and Albert Museum (London), Whitechapel Gallery (London), Buena Centre for Arts (San Francisco), Contemporary Art Museum (Kumamoto) and many others.
Yinka Shonibare "Fake Death Picture" (The Death of Chatterton - Henry Wallis), 2011 Yinka Shonibare "Fake Death Picture" (The Death of Chatterton - Henry Wallis), 2011 Yinka Shonibare "Fake Death Picture" (The Suicide - Manet), 2011 Yinka Shonibare "Fake Death Picture" (The Suicide - Manet), 2011 Yinka Shonibare "Addio del Passato" (stills), 2011 Yinka Shonibare "Addio del Passato" (stills), 2011 Yinka Shonibare "Revolution Kid" (fox girl), 2012 Yinka Shonibare "Revolution Kid" (fox girl), 2012 Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego With the support of the Ministry of Culture and National Heritage
Zamknij
Ta strona używa plików cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie zgodnie z ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej Zamknij