MWW, pl. Strzegomski 2a, 53-681 Wrocław
Tel. 71 356 42 57, mww@muzeumwspolczesne.pl
Pon. 10.00-18.00, Wt. zamknięte, Śr.-Nd. 12.00-20.00
więcej
Awangarda nie biła braw. Romuald Kutera / Galeria Sztuki Najnowszej 10.10.14–08.12.14 Wystawa Wernisaż: 10.10.2014, godz. 18.00, poziom 3 i 4, wstęp bezpłatny Vernissage: 10.10.14 (Friday), 6:00 PM, Level III - IV, free admission

O wrocławskiej Galerii Sztuki Najnowszej (1975 – 1980) można opowiedzieć wiele, choć można też było pomijać jej istnienie milczeniem przez długie lata po zakończeniu działalności. Pamiętają ją ci, którzy byli związani z jej ambitnym, nie dającym się zamknąć w prostych ramach programem, pozostającym w dynamicznym związku z polską i międzynarodową sceną artystyczną.
 
Monograficzna wystawa dedykowana historii tej galerii oraz towarzyszący jej katalog, po ponad trzydziestu latach od zakończenia jej współpracy z Akademickim Centrum Kultury Pałacyk jest próbą ponownego spojrzenia na powstałą w tym miejscu sztukę. Założyciele galerii – Antosz&Andzia, czyli Katarzyna Chierowska i Stanisław Antosz, Anna i Romuald Kuterowie, Lech Mrożek, Piotr Olszański zbiegiem wielu okoliczności znaleźli się we właściwym miejscu, we właściwym czasie.
 
Twórcy, mimo, że sami byli indywidualistami i ich praktyki różniły się od siebie, wspólnymi siłami potrafili stworzyć jeden z najciekawszych ośrodków w Polsce, prezentujący ówcześnie najnowsze dokonania w dziedzinie eksperymentalnej fotografii i filmu, sztuki konceptualnej oraz kontekstualnej. Wystawa dedykowana jego historii składa się z dwóch części prezentowanych równolegle na dwóch piętrach. Pierwsza z nich to retrospektywa wybitnego wrocławskiego artysty Romualda Kutery, druga to odsłona dokumentacji oraz prac artystów związanych bezpośrednio z Galerią Sztuki Najnowszej.
 
Tytuł wystawy „Awangarda nie biła braw” wziął się ze wspomnienia Romualda Kutery dotyczącego żywej reakcji Josepha Kosutha na widok jego pracy zatytułowanej „Publikacja”, 1973. Amerykański artysta miał okazję zobaczyć ją dzięki Annie Kuterze w Toronto w 1975 roku podczas seminarium dotyczącego sztuki kontekstualnej. Kutera był zaskoczony spontanicznością Kosutha, która kłóciła się z jego wyobrażeniem o awangardzie tworzącej analityczne, wysublimowane prace. Niezwykle bogate archiwa twórców Galerii Sztuki Najnowszej pozwolą odtworzyć na wystawie wydarzenia z nią związane, ich międzynarodowy kontekst, oraz przedstawić szeroką panoramę zainteresowań jej twórców, które do tej pory nie doczekały się gruntownego opracowania.
 
 

Kuratorzy Curators Sylwia Serafinowicz, Piotr Stasiowski Dodano: 22.09.14 Udostęnij: Facebook, Twitter
Redaktorka podwójnego katalogu: prof. dr hab. Anna Markowska

Artyści biorący udział w wystawach:

antosz&andzia (Stanisław Antosz, Katarzyna Chierowska), Gábor Attalai, Zbigniew Dłubak, Klaus Groh, Janusz Haka, Andrzej Jórczak, Anna Kutera, Romuald Kutera, Witold Liszkowski, Niels Lomholt, Zbigniew Makarewicz, Dora Maurer, Alfons Mazurkiewicz, Lech Mrożek, Piotr Olszański, Luciano Ori, Ewa Partum, Andrzej Partum, Reindeer Werk (Thom Puckey, Dirk Larsen), Józef Robakowski, Michael Snow (z zespołem CCMC), Zdzisław Sosnowski, Adriano Spatola, Jan Świdziński, Miroljub Todorović, Endre Tót i inni.

Identyfikacja wizualna wystawy: Kama Sokolnicka
Projekt graficzny i skład katalogów wystawy: Maciek Lizak
Współpraca: Katarzyna Mikstal, Małgorzata Sobolewska
Double catalogue editor: PhD Anna Markowska

Artists participating in the exhibition:

antosz&andzia (Stanisław Antosz, Katarzyna Chierowska), Gábor Attalai, Zbigniew Dłubak, Klaus Groh, Janusz Haka, Andrzej Jórczak, Anna Kutera, Romuald Kutera, Witold Liszkowski, Niels Lomholt, Zbigniew Makarewicz, Dora Maurer, Alfons Mazurkiewicz, Lech Mrożek, Piotr Olszański, Luciano Ori, Ewa Partum, Andrzej Partum, Reindeer Werk (Thom Puckey, Dirk Larsen), Józef Robakowski, Michael Snow (and the CMCC group), Zdzisław Sosnowski, Adriano Spatola, Jan Świdziński, Miroljub Todorović, Endre Tót and others.

Visual identification of the exhibition: Kama Sokolnicka
Editor of the catalogue: Anna Markowska
Graphic design of the double catalouge: Maciek Lizak
Cooperation: Katarzyna Mikstal, Małgorzata Sobolewska
antosz&andzia z serii "Murderer", 1977 z archiwum Katarzyny Chierowskiej Anna Kutera z cyklu "Sytuacje stymulowane", prezentacja z 1975 Lech Mrożek, "Mój punkt widzenia nie jest twoim punktem widzenia", 1977 z archiwum artysty antosz&andzia z serii "Murderer", 1976 z archiwum Katarzyny Chierowskiej Z wystawy "Najnowsza Sztuka Węgierska". Od lewej: Lech Mrożek, Stanisław Antosz, Romuald Kutera z archiwum Sándor Pinczehelyi antosz&andzia, "Sniper in Glamour", 1975 z archiwum Katarzyny Chierowskiej Romuald Kutera, "Zejście", 1971 Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego With the support of the Ministry of Culture and National Heritage Patron: Filmoteka Narodowa
Zamknij
Ta strona używa plików cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie zgodnie z ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej Zamknij