MWW, pl. Strzegomski 2a, 53-681 Wrocław
Tel. 71 356 42 57, mww@muzeumwspolczesne.pl
Pon. 10.00-18.00, Wt. zamknięte, Śr.-Nd. 12.00-20.00
więcej
Laureana Toledo i Dr Lakra: PUNXDEFEKTUOZOZ. Work in progress 09.10.15–23.11.15 Wystawa Wernisaż: 9.10.15 (piątek), godz. 18.00, wstęp wolny Vernissage: 9.10.15 (Friday), 6.00 PM, free admission

Dr Lakra i Laureana Toledo są artystami wizualnymi z Meksyku. W 2014 roku postanowili nakręcić film o początkach kultury punk w mieście Meksyk. Odwiedzili swoich przyjaciół i archiwa w celu skonstruowania narracji, która przedstawiłaby to złożone zjawisko w szerszym, społeczno-ekonomicznym kontekście. Wystawa w Muzeum Współczesnym Wrocław prezentuje fragmenty powstającego dokumentu, fotografie oraz ulotki, fanziny i winyle, które niegdyś wypełniały alejki targu El Tianguis del Chopo ‒ głównego punktu wymiany nagrań muzycznych oraz miejsca debaty dotyczącej zmian zachodzących w konsekwencji zniszczeń wywołanych w mieście przez trzęsienia ziemi 19 i 20 września 1985. Oddolna solidarność i niezgoda na zastany porządek, tak charakterystyczne dla postawy punk, stały się kluczowym warunkiem przetrwania w mieście, w którym katastrofa naturalna odsłoniła nadużycia władzy, oszustwa budowlane, korupcję i brak szacunku dla ludzkiego życia.
 
Wystawa ukazuje także ambiwalencję punka, który, jako moda, w oczach artystów uosabia kulturową kolonizację nadchodzącą z Zachodu, niemniej jednak jako postawa jest fundamentem sprzeciwu wobec podziału na centrum i peryferie. Tytuł “Punxdefektuozoz” odnosi się także do niedoskonałej jakości prezentowanych materiałów, jak np. nieostrość fotografii. Skupienie się na wadach pozwala na podkreślenie odrębności doświadczenia punka meksykańskiego od punka brytyjskiego, który został profesjonalnie i skrupulatnie zarejestrowany przez telewizję, przemysł muzyczny i prasę popularną. Zawartość wystawy ma szansę wybrzmieć znacząco we Wrocławiu, który również przeżył wstrząs polityczny i społeczny w momencie wprowadzenia stanu wojennego w grudniu 1981 i w odpowiedzi na niego miasto stało się kluczowym miejscem kultury undergroundowej i punk.
 
 
Laureana Toledo (ur. 1970, Ixtepec, Oaxaca, Meksyk) mieszka i pracuje w Londynie i Meksyku. Artystka zwraca się ku różnym mediom, np. tekst, książka, fotografie, obrazy, aby systematycznie i regularnie analizować istniejące narracje i dynamikę między kulturą popularną a jej odbiorcami. W podobny sposób Laureana Toledo podchodzi do historii muzyki rockowej, chociażby w takich działaniach, jak powołanie do życia zespołu The Limit specjalizującego się w coverach czy współpraca z Johnem Taylorem, basistą Duran Duran, przy okazji projektu Correspondencia. Jej ostatni projekt, zatytułowany Order and Progress, to wielopoziomowe studium kolonializmu na przykładzie regionu Isthmus w Meksyku i wpływu, jaki miała na to miejsce budowa linii kolejowej.
Toledo od 1996 roku pracowała jako redaktorka, nauczycielka, pisarka i niezależna kuratorka w Meksyku i za granicą. Jest współzałożycielką SOMA, przestrzeni artystycznej w mieście Meksyk i członkinią Sistema Nacional de Creadores Grant, także w Meksyku. Toledo była rezydentką ISCP w Nowym Jorku w 2004 roku i Gasworks w Londynie w 2009 oraz laureatką nagrody The Cisneros Fontanals Art Foundation za swój dotychczasowy dorobek. W 2014 została zaproszona do zrealizowania rzeźby-fontanny w Muzeum Sztuk Współczesnych w Meksyku.
 
Dr Lakra (Jerónimo López Ramírez, ur. 1972, Meksyk) jest uznanym artystą tatuażystą mieszkającym w Oaxaca w Meksyku. Praktykuje w dziedzinie wielu mediów: rysunku, malarstwa, tatuażu, murali i asamblażu. Działania Lakry są swobodne i często obrazoburcze. Artysta eksploruje przenikanie się życia i śmierci, a także tak zwanej kultury wysokiej i niskiej, powołując tym samym do życia przedstawienia, które jednocześnie przyciągają i odpychają. Zainteresowanie Lakry przenoszeniem motywów popularnych i wernakularnych do wyabstrahowanego świata sztuki wysokiej prowokuje zakwestionowanie idei smaku i kultury, dobra i zła, cywilizacji i barbarzyństwa. Mimo że artysta odwołuje się do ciała i pożądania w bardzo dosłowny sposób, jak w przypadku portretów dawno nieżyjących modelek, charakteryzujących się prowokacyjną i czasami agresywną seksualnością, jego praca wykracza poza dosłowną rzeczywistość ciała, krwi i seksu w stronę metafory.
 
Ana Punk ‒ członkini grupy CHAPS. Była członkinią punkowej grupy Virginidad Sacudida (Shaked Virginity) i aktywnie współpracowała z Ruchem Zapatystów w Chiapas. W 1991 roku na podstawie historii swojego życia napisała scenariusz i wystąpiła w filmie “Alma Punk” (reż. Sarah Minter). Jest założycielką takich zinów, jak “Cambio Radical”, “Fuerza Positiva” i “Amor y Rabia”.
 
Thrasher ‒ muzyk, członek najbardziej rozpoznawalnych zespołów punkowych w Meksyku – Masacre 68 i Atoxxxico, oraz wielu innych. Założyciel wytwórni Puro Pinche ruido (Just Fucking Noise) oraz miejsca wymiany kaset i winyli w Mexico City – Bazar del Vinil, Cassette y Camiseta arrumbada. Brał udział w projekcie Anarquist Library oraz wydawał takie fanziny, jak “Cambio Radical”, “Fuerza Positiva“ i “PPR”. Obecnie gra z grupami Cthulhu, Cacofonia i AK 47.
 
 

Kuratorka Curator Sylwia Serafinowicz Dodano: 16.09.15 Udostęnij: Facebook, Twitter
Wernisaż: 9.10.15 (piątek), godz. 18.00

W programie wieczoru:
18.00 - Ana Punk i Thrasher w rozmowie z Laureaną Toledo
19.30 - Wernisaż

Wystawa zrealizowana we współpracy z Agencia Mexicana de Cooperación Internacional para el Desarrollo

Laureana Toledo jest beneficjentem Sistema Nacional de Creadores de Arte, FONCA

Patroni medialni: Gazeta Wrocławska, Odra, O.pl Polski Portal Kultury, Radio Wrocław, Radio RAM, TVP Wrocław
Vernissage: 9.10.15 (Friday), 6 PM

Program for the evening:
6.00 PM - Ana Punk and Thrasher in conversation with Laureana Toledo
7.30 PM - Opening

The exhibition is prepared in cooperation with Agencia Mexicana de Cooperación Internacional para el Desarrollo

Laurena Toleda is a beneficiary of the FONCA Sistema Nacional de Creadores de Arte

Media patronage: Gazeta Wrocławska, Odra, O.pl Polski Portal Kultury, Radio Wrocław, Radio RAM, TVP Wrocław
Nieznany fotograf, Bez tytułu (Illy Bleeding i Arianne Pellicer z grupy Size), odbitka czarno-biała, ok. 1987 Unknown photographer, Untitled (Illy Bleeding and Arianne Pellicer from Size), Black and white print, c. 1987 Mauricio Acevedo “Ardilla”, Bez tytułu (Foco), odbitka kolorowa,1991 Mauricio Acevedo “Ardilla”, Untitled (Foco), Color print, 1991 Carlos Somonte, Bez tytułu (Punks), odbitka czarno-biała, 1987 Carlos Somonte, Untitled (Punks), Black and white print, 1987
Zamknij
Ta strona używa plików cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie zgodnie z ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej Zamknij