MWW, pl. Strzegomski 2a, 53-681 Wrocław
Tel. 71 356 42 57, mww@muzeumwspolczesne.pl
Pon. 10.00-18.00, Wt. zamknięte, Śr.-Nd. 12.00-20.00
więcej
Karol Radziszewski — „America Is Not Ready For This” 30.11.12–18.02.13 Wystawa Wernisaż: 30.11.12 (piątek), godz. 18 Vernissage: 30.11.12 (Friday), 6 PM

Trudno było oczekiwać, że po 34 latach od pobytu Natalii LL na stypendium Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku zostaną tam jeszcze jakiekolwiek ślady jej trzymiesięcznej obecności. Mimo to w 2011 roku Karol Radziszewski postanowił wyruszyć w podróż do Ameryki, aby spotkać się z artystami i galerzystami, których artystka wówczas poznała. Posiadając zaledwie kilka czarno-białych fotografii oraz wynotowane z opowieści Natalii nazwiska poznanych tam osób, Radziszewski odbył specjalną kwerendę, która stała się dla niego punktem wyjścia do poszukiwań paraleli pomiędzy artystycznymi doświadczeniami jego i Natalii LL.

 

Wystawa, będąca pokłosiem tych spotkań, na którą składają się dokumentacje wywiadów m.in. z Vitem Acconcim, Carolee Schneemann i Mariną Abramović, korespondencja mailowa z artystami oraz archiwalne zdjęcia z Ameryki tworzą nowy portret ważnej dla polskiej historii sztuki artystki. „Ameryka nie jest na to gotowa” – słowa, które miał wypowiedzieć znany galerzysta Leo Castelli, oglądając prace Natalii, niekoniecznie dyskredytowały jej twórczość w oczach amerykańskiego odbiorcy. W istocie, o jej pobycie tam, związanym z intensywnymi badaniami nad sztuką i próbą określenia własnej artystycznej pozycji, można by myśleć jako o zderzeniu dwóch, całkowicie odmiennych od siebie światów. Z jednej strony – środowiska nowojorskiej bohemy, w której wciąż panował kult artysty – białego, heteroseksualnego celebryty. Z drugiej – spojrzenia stojącej z boku artystki z Europy, a konkretnie z państwa bloku socjalistycznego, gdzie uważano, że temat emancypacji kobiet został już dawno przepracowany i unormowany w ramach systemu. Jedna z najważniejszych prac Natalii LL z 1972 roku – „Sztuka konsumpcyjna”– zadawała kłam obydwu tym przekonaniom. Czym innym było rozerotyzowane jedzenie banana dla Amerykanów, czym innym dla obywateli PRL-u.

 

Co ciekawe – czas, który upłynął pomiędzy tymi dwiema podróżami, nie zniwelował różnic do końca. Historia Natalii LL była dla Karola Radziszewskiego szczególnie interesująca ze względu na zbieżność doświadczeń w proklamacji istotnych dla rodzimej sztuki zjawisk. Natalia była wówczas żywo zainteresowana mało znanym w Polsce dyskursem feministycznym w sztuce. Radziszewski zaś postrzegany jest jako jeden z najbardziej wyrazistych twórców podejmujących w swojej twórczości wątki queerowe. W Ameryce obydwie te kwestie pojmowane były (i są) inaczej – o tym właśnie rozmawiał z artystami Radziszewski, poszukując tropów polskiej artystki. Film, na który składają się fragmenty tych wywiadów jest specjalnym hommage dla Natalii LL, opowiedzianym nie wprost i pozbawionym pomnikowego charakteru. Jego zadaniem jest nie tyle rekonstrukcja pamięci o odbytej w 1977 roku podróży, co głębsze spojrzenie na reguły gry pozycjonującej artystów w świecie sztuki, zarówno wtedy, jak i dzisiaj.

 

Projekt powstał we współpracy z Residency Unlimited, przy wsparciu Instytutu Kultury Polskiej w Nowym Jorku

Kurator Curator Piotr Stasiowski Dodano: 9.11.12 Udostęnij: Facebook, Twitter
Karol Radziszewski, "Karol i Natalia LL", fotografia, 2011 Karol Radziszewski, "Karol and Natalia LL", photography, 2011 publikacja PERMAFO, Wrocław, 1978 publication of PERMAFO, Wrocław, 1978
Zamknij
Ta strona używa plików cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie zgodnie z ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej Zamknij