MWW, pl. Strzegomski 2a, 53-681 Wrocław
Tel. 71 356 42 57, mww@muzeumwspolczesne.pl
Pon. 10.00-18.00, Wt. zamknięte, Śr.-Nd. 12.00-20.00
więcej
Milczenie dźwięków 18.03.16–13.06.16 Wystawa Wernisaż: 18.3.16 (piątek), godz. 18.00, poziom 5, wstęp bezpłatny Vernissage: 18.3.15 (Friday), 6:00 PM, 5th floor, free admission

Tytuł wystawy wiedzie nas w obszar pejzażu dźwiękowego, zjawisk audialnych i akustycznej przestrzeni społecznej człowieka. Hasło „Milczenie dźwięków” jest jednak pretekstem do szerszej analizy pojęcia ciszy, próbą zmierzenia się z jego utopią i paradoksem.
 
Cisza, będąc stanem niedookreślonym, pozwala zaledwie na próby jej wyobrażenia i zbliżenia się do tego nieosiągalnego miejsca: czystej, pustej przestrzeni dźwiękowej lub emocjonalnej. Cisza jest metodą komunikacji, pełnowartościową częścią zdania, możliwością doświadczenia przestrzeni osobistej i warunkiem na zrozumienie siebie. Jest też zapowiedzią dźwięku i nieokreślonego zagrożenia, samotności, wyobcowania, przymusem milczenia i w konsekwencji zgodą na lęk i zło. Nakaz milczenia i odebranie prawa głosu to narzędzia, które służą przemocy symbolicznej i strategii wykluczenia. Z drugiej zaś strony milczenie jest ideałem komunikacji międzyludzkiej, szczerości, autentycznej relacji z innymi.
 
Wypowiadając słowo cisza, wyobraźnią trafiamy w krąg energii i hałasu, gdzie centrum łudzi nas możliwością istnienia stanu wyzbytego z bodźców. To słowo już samo w sobie jest tak naładowane energią, że wbrew pozorom krzyczy mocniej od słowa krzyk lub hałas (używane również jako wykrzyknik nakazujący milczenie). Ten stan (cisza) więc nie istnieje, a próby osiągnięcia go wiążą się z poskromieniem dźwięków, niepokoju, krzyku i emocji i wymagają ogromnego nakładu energii, a finalnie okazują się utopią.
 
„Cisza to nie spokój lecz niepokój. Cisza jest śmiertelna, bo naturą człowieka jest działanie, i brak bodźców kojarzy nam się z biologicznym ostatecznym końcem. Dlatego kiedy wsłuchujemy się w ciszę to po to, aby przekonać się, że nie jest ona absolutna, by udowodnić, że idealna cisza nie istnieje, bo każdy jej odgłos staje się jej zaprzeczeniem i dowodem na to, że żyjemy. Cisza to sposób w jaki celebrujemy śmierć nie życie”.
Marek Wasilewski, Możliwość ciszy
 
Tytułowe “Milczenie dźwięków” to utwór Jerzego Kornowicza, dedykowany artyście Szabolcsowi Esztényiemu, który jest też nawiązaniem do twórczości Tomasza Sikorskiego i jego „Samotności dźwięków”. Na wystawie oprócz “Milczenia dźwięków” Jerzego Kornowicza można będzie usłyszeć utwór Pawła Mykietyna “Kiedy przyjdzie Katelbach”, towarzyszący “Ciemnej Dolinie II” Tomasza Tatarczyka.
 
Podczas otwarcia odbędzie się performans dźwiękowy Pablo Sanza “[in]audible” —> www.pablosanz.info/inaudible
 
 

Materiały do pobrania Download files "Milczenie dźwięków". Katalog wystawy "The Silence of Sounds". Exhibition catalogue (PL) Dodano: 23.02.16 Udostęnij: Facebook, Twitter
Kuratorka wystawy: Agnieszka Chodysz-Foryś

Współpraca kuratorska: Janina Hobgarska

Kurator performance: Paweł Szroniak

Artyści:
Ewa Axelrad & Steve Press
Filip Berendt
Piotr Blajerski
Piotr Bosacki
Daniel Koniusz
Barbara Kubska
Igor Omulecki
Zbigniew Rogalski
Artur Rozen
Mateusz Sadowski
Konrad Smoleński
Tomasz Tatarczyk
Rafał Wilk
Natalia Wiśniewska
Włodzimierz Jan Zakrzewski
Anna Zaradny
Maciej Zdanowicz

Organizatorzy:
Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu – Instytucja Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego
Muzeum Współczesne Wrocław

Współorganizatorzy:
Galeria BWA w Jeleniej Górze
Galeria Sztuki w Legnicy

Prace prezentowane na wystawie pochodzą ze zbiorów prywatnych artystów oraz z kolekcji Galerii Stereo, Galerii Le Guern, Galerii Raster, Galerii Leto, Galerii Arsenał w Białymstoku, Galerii aTak, Galerii Wschód, Lubelskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki
Curator: Agnieszka Chodysz-Foryś

Curatorial cooperation: Janina Hobgarska

Curator of performance: Paweł Szroniak

Artists:
Ewa Axelrad & Steve Press
Filip Berendt
Piotr Blajerski
Piotr Bosacki
Daniel Koniusz
Barbara Kubska
Igor Omulecki
Zbigniew Rogalski
Artur Rozen
Mateusz Sadowski
Konrad Smoleński
Tomasz Tatarczyk
Rafał Wilk
Natalia Wiśniewska
Włodzimierz Jan Zakrzewski
Anna Zaradny
Maciej Zdanowicz

Organiser:
The Centre for Culture and Art in Wrocław – a Cultural Institution of the Self-government of Dolnośląskie Province
Wrocław Contemporary Museum

Co-organisers:
BWA Gallery in Jelenia Góra
Art Gallery in Legnica

The works shown in the exhibition are taken from private collections of artists as well as from the collections of Stereo Gallery, Le Guern Gallery, Raster Gallery, Arsenal Gallery in Białystok, aTak Gallery, Wschód Gallery, Society for the Encouragement of the Fine Arts in Lublin, and the Zachęta National Gallery of Art
Rafał Wilk, Last time, 2011, wideo, 3 min. 47 sec., własność artysty Rafał Wilk, Last time, 2011, video, 3 min. 47 sec, property of the artist Zbigniew Rogalski, Morze, 2012, obiekt, lightbox, własność: Galeria Raster Zbigniew Rogalski, Sea, 2012, object, lightbox, property: Raster Gallery Tomasz Tatarczyk, Droga, 1991, olej, płótno, własność: Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki Tomasz Tatarczyk, Road, 1991, oil on canvas, property: Zachęta – National Gallery of Art Mateusz Sadowski, Kończy się, 2012, wydruk archiwalny, mdf, wykładzina, własność: Galeria Stereo Mateusz Sadowski, It ends, 2012, archive print, mdf, carpeting, property: Stereo Gallery Anna Zaradny, Mauve Cycles, 2005-2012, instalacja wideo, obiekt, sól, fot. Grzegorz Powroźnik, własność artystki Anna Zaradny, Mauve Cycles, 2005-2012, video installation, object, salt, photo: Grzegorz Powroźnik, property of the artist
Zamknij
Ta strona używa plików cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie zgodnie z ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej Zamknij