MWW, pl. Strzegomski 2a, 53-681 Wrocław
Tel. 71 356 42 57, mww@muzeumwspolczesne.pl
Pon. 10.00-18.00, Wt. zamknięte, Śr.-Nd. 12.00-20.00
więcej
MUZEUM WSPÓŁCZESNE. Maureen Connor, Noah Fischer, Oleksiy Radynski, Zofia Waślicka i Artur Żmijewski 20.05.16–16.08.16 Projekty społeczne, Wystawa Wernisaż i działanie artystów: 20.5.16, godz. 18, poziom 0 Opening and artists’ action: 20 May, 2016, 6 PM, level 0

RAPORT Z BUNKRA
 
Co dzieje się ze sztuką, gdy muzeum zarządzane jest po dyktatorsku? Od tego pytania zaczął się nasz projekt. Jesteśmy artystami, którzy podchodzą krytycznie do kwestii łamania praw pracowniczych jako sposobu działania instytucji. Ze wstępnego rozpoznania wynikało, że z taką sytuacją mamy do czynienia także w Muzeum Współczesnym Wrocław (MWW). Nadużywanie władzy pasowało jak ulał do muzeum, którego siedzibą jest były nazistowski bunkier.
 
Rozpoczęliśmy kolektywny audyt MWW, ale to nie my sami go zainicjowaliśmy. Zostaliśmy raczej zaproszeni przez dyrektorkę muzeum, która zapewne sama się zorientowała, że instytucja, która dzieli się władzą może być znacznie bardziej interesująca. Zapraszając nas, odegrała tym samym zasadniczą, twórczą rolę: dyrektorki-artystki. W rzeczy samej, dyrektorka już wcześniej była politycznie progresywną aktywistką, co postrzegała jako część swojej roli.
 
Podjęliśmy pracę polegającą na słuchaniu, prowadzeniu długich rozmów z dyrekcją i załogą, by stworzyć raport. Dwie rzeczy wyszły na wierzch: dyrektorka była silną osobowością i założycielką instytucji, lecz nie dyktatorką. Po drugie, pracownicy instytucji okazali się zespołem przeoczonych wcześniej jednostek, które mają swoje ambicje i z pewnością nie chcą odgrywać w naszym projekcie roli ofiar. Po zapoznaniu się z naszym raportem pracownicy uznali, że skupiliśmy się na dyrektorce w znacznej mierze pomijając ich sprawczość w ramach pracy muzeum.
 
W międzyczasie zmieniała się sytuacja polityczna w kraju. To wszystko dzieje się w kraju rządzonym od kilku miesięcy przez radykalnie prawicowy rząd. To wszystko wypłynęło na powierzchnię w momencie zwolnienia progresywnej dyrektorki przez prawicową administrację miasta. W momencie, gdy z horyzontu muzeum znika dyrektorka, która zakładała instytucję rośnie rola zespołu pracowników i na to kładziemy teraz nacisk w raporcie. Pracownicy jednogłośnie zdecydowali się stworzyć związek zawodowy i rozpoczęli proces tworzenia wspólnoty, której tożsamość określa jedność, raczej niż lista szczegółowych zadań do wykonania. Dajemy wyraz krytycznemu momentowi, gdy praca w polu kultury staje się polityczna, a jej siła ulega wzmocnieniu.
 
 
—————————-
 
Projekt realizowany we współpracy z Culture.pl oraz Konsulatem Generalnym Stanów Zjednoczonych.
 
Pobyt ukraińskiego artysty Oleksiya Radinskiego jest współfinansowany przez Europejską Stolicę Kultury Wrocław 2016, w ramach programu rezydencji artystycznych A-i-R Wro.
 
Program Rezydencji Artystycznych A-i-R Wro prowadzony jest w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016 i został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
 
 

Kurator Curator Adam Mazur Dodano: 10.05.16 Udostęnij: Facebook, Twitter
Działanie transformacyjne w instytucji publicznej podjęte przez Artura Żmijewskiego wraz z zespołem polegające na szeregu spotkań, dyskusji, warsztatów, o trudnym do sprecyzowania skutku wystawienniczym. A transformative action in a public institution undertaken by Artur Żmijewski with the team, based on a number of meetings, discussions and workshops, with a highly uncertain exhibition effect. Partner projektu Partner Partner projektu Partner Partner projektu Partner Partner projektu Partner
Zamknij
Ta strona używa plików cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie zgodnie z ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej Zamknij