MWW, pl. Strzegomski 2a, 53-681 Wrocław
Tel. 71 356 42 57, mww@muzeumwspolczesne.pl
Pon. 10.00-18.00, Wt. zamknięte, Śr.-Nd. 12.00-20.00
więcej
Patrycja Mastej. Uległość węgla 03.12.16–08.01.17 Wystawa wernisaż 2.12.16 godz. 18:30, Chapelle du Quartier Haut, Sète, Francja vernissage 2.12.16 6:30 PM, Chapelle du Quartier Haut, Sète, France

Krystalizacja diamentu wymaga warunków wyjątkowych. Tylko pod wpływem ogromnego ciśnienia i temperatury kruchy węgiel staje się niezwykle twardym, rzadko występującym minerałem. Procesy, które kształtują ziemię, są także tymi, którym podlega człowiek. Liczne napięcia mogą go skruszyć lub wzmocnić.
 
Patrycja Mastej urodziła się w Wałbrzychu, górniczym mieście na Dolnym Śląsku. Po II wojnie światowej region doświadczył prawie całkowitej wymiany ludności, a dziadkowie artystki trafili na ten obszar jako imigranci do pracy w kopalniach węgla kamiennego.  Ta dzika, na nowo oswajana przez napływowych mieszkańców kraina, przekształcona przez narośl przemysłu ciężkiego, od wczesnych lat dzieciństwa kształtowała wrażliwość artystki. Kluczem do odczytania jej twórczości jest także choroba (guz tęczówki), którą uczyniła tematem swoich prac. Skupienie się na doświadczeniach płynących z ciała pozwoliło jej na skomunikowanie się z przyczyną anomalii, po której ślad wciąż tkwi w jej oku. Ta niewielka mieniąca się czernią  grudka, przypomina o transformacji, której doznała. 
 
Dziecięcy autyzm, a następnie młodzieńcza niemożność skomunikowania się i nieprzejednana potrzeba rozpuszczenia napięć skierowała Patrycję ku wytrwałemu porządkowaniu emocji i nadawaniu im kształtów. Artystka posługując się językiem mięsistych form wyraża stany ciała oraz intymność, które dzieli z bliskimi osobami. Wykorzystując metodę twórczą tancerzy Butoh, traktuje ciało jako obraz nieustannie kształtowany przez emocje. Tworzenie kolejnych prac to dla niej proces bezpośredniego sięgania do pamięci komórkowej, który umożliwia zakomunikowanie tego co dotychczas  niewyrażalne na poziomie fizycznym i wizualnym. W swoich najnowszych rzeźbach wydobywa z czerni miękkiego materiału kształty, które powstają w wyniku zatrzymania się, skupienia uwagi i zidentyfikowania procesów, które tkwią głęboko w jej podświadomości. Jest to możliwe dzięki odrzuceniu przez nią skrępowania i wstydu wpisanego w europejską kulturę.
 
 
 
By uzyskać dostęp do dokumentacji wystawy przejdź do wydarzenia na Facebook’u.
 
 

Kuratorka Curator Magdalena Skowrońska Dodano: 27.11.16 Udostęnij: Facebook, Twitter
Patrycja Mastej. Uległość Węgla (2016) Patrycja Mastej. Submissiveness of carbon (2016) Patrycja Mastej. Z cyklu Ogrodowych Ryb Pyłkowanie (2015) Patrycja Mastej. From the cycle Pollination of Garden Fish (2015) Patrycja Mastej. Z cyklu Mokre Bulwy (2013) Patrycja Mastej. From the cycle Wet Bulbs (2013) Patrycja Mastej. Z cyklu Uziemianie (2014) Patrycja Mastej. From the cycle Grounding (2014) Patrycja Mastej. Z cyklu Bezwstyd Mięsistych Kropli (2013) Patrycja Mastej. From the cycle Shamelessness of Fleshy Drops (2013) Patrycja Mastej. z cyklu Bezwstyd Mięsistych Kropli (2013) Patrycja Mastej. From the cycle Shamelessness of Fleshy Drops (2013)
Zamknij
Ta strona używa plików cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie zgodnie z ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej Zamknij