Szukaj,
,

BIP,
MWW, pl. Strzegomski 2a, 53-681 Wrocław
Tel. 71 356 42 57, mww@muzeumwspolczesne.pl
Pon. 10.00-18.00, Wt. zamknięte, Śr.-Nd. 12.00-20.00
więcej
Czuły Sejsmograf – rozmowy Współczesne. Kultura celebrycka 22.08.18 (środa), godz. 18.00, taras na dachu MWW, wstęp bezpłatny (Wednesday), 6.00 PM, terrace on the roof of MWW, free admission

Czuły Sejsmograf – rozmowy Współczesne, to nowy cykl debat, którego zaczyn stanowią prace z kolekcji Muzeum Współczesnego Wrocław, prezentowane na aktualnych wystawach.
 
Intelektualnym fundamentem cyklu jest refleksja Jerzego Ludwińskiego, związanego niegdyś z Wrocławiem kuratora i teoretyka sztuki, a także nieoficjalnego patrona MWW. Kluczowe dla wielowątkowej działalności Ludwińskiego było dążenie do stworzenia instytucji sztuki aktualnej, opartej na interdyscyplinarnym dialogu. Instytucji, która z jednej strony będzie – jak pisał krytyk – “czułym sejsmografem” zmian zachodzących zarówno w polu sztuki, jak i w społeczeństwie, a z drugiej – stanowić “katalizator” nowych zjawisk artystycznych.
 
Proponowane przez nas spotkania przyjmą formę otwartych debat, które w możliwie najszerszy sposób, będą przyglądać się otaczającej nas rzeczywistości. Prezentowane prace traktujemy jako wstęp do dyskusji na tematy związane z dziełem, lecz analizowane z perspektywy wykraczającej poza pole sztuki. Kluczowe jest nakreślenie szerokich możliwości interpretacyjnych i kontekstów, uwzględniających odrębne perspektywy i kręgi zainteresowań. Cykl zostanie zainaugurowany w ramach programu towarzyszącego wystawie Szczurołap.
 
 
KULTURA CELEBRYCKA
 
Punktem wyjścia do pierwszej rozmowy będzie praca Douglasa Gordona Self-Portrait of You + Me (David Bowie), 2007.
 
Self-Portrait of You + Me (David Bowie) stanowi część rozbudowanej serii, w której artysta wykorzystuje popularne zdjęcia znanych osób związanych ze sferą popkultury. Wypalone oczy i usta w fotografii ukazującej Davida Bowie’go zastąpione zostały fragmentami lustra. Wykorzystanie ognia odgrywa tutaj ważny element procesu twórczego – użycie świecy dawało artyście ograniczoną formę kontroli nad końcowym efektem. W konsekwencji otrzymujemy portret z wypalonymi fragmentami uzupełnionymi lustrzanym podkładem dzięki czemu przedstawienie muzyka zlewa się z naszym odbiciem. Działanie Gordona stanowi rodzaj gry z percepcją tożsamości. Wizerunek – maska supergwiazdy – skonfrontowany z własnym odbiciem uświadamia, że każdy z nas odgrywa rolę w procesie projektowania ikony. Jest to również specyficzny gest ikonoklastyczny. Gordon skupia się na zlaicyzowanym wizerunku ikony naszych czasów. Tworzenie tego wizerunku jest dla artysty aktem destruktywnym.
 
W 1968 roku Andy Warhol powiedział “W przyszłości każdy będzie sławny przez 15 minut”, co dziś wydaje się szczególnie adekwatne. Choć z drugiej strony należy pamiętać, że kultura celebrycka zawsze była częścią życia codziennego.
 
W czasie spotkania porozmawiamy o mechanizmach kreujących fenomen i obsesje szeroko pojętej kultury celebryckiej.
Jak popkultura kształtuje nasz ogląd rzeczywistości?
Czy głód sławy jest produktem społeczeństwa konsumpcyjnego?
Na ile utożsamiamy się z naszymi idolami?
Jaka jest nasza odpowiedzialność w kreowaniu ich sławy?
 
Nad odpowiedziami na te i inne pytania zastanowimy się razem z Agatą Pyzik i Przemysławem Witkowskim.
 
Spotkanie poprowadzą kuratorzy MWW – Piotr Lisowski i Małgorzata Miśniakiewicz.
 
 
Agata Pyzik
(ur. 1983) dziennikarka, krytyczka, eseistka. Pisze o kulturze, sztuce, estetyce i polityce do publikacji książkowych oraz prasy polskiej i brytyjskiej (między innym “The Guardian”, “The Wire”, “Frieze”, “Calvert Journal”, “Dwutygodnik”, “Polityka”, “Krytyka Polityczna”, “Szum”). Jej zainteresowania obejmują kulturę krajów realnego socjalizmu i okresu zimnej wojny, transformację ustrojową w krajach postkomunistycznych i polityczne możliwości wykorzystywania kultury popularnej. W 2014 roku ukazała się jej książka “Biedni, ale sexy”, spojrzenie na Europę Wschodnią we współczesnych trendach wskrzeszania “idei komunizmu”, a także przez pryzmat zjawisk takich jak obsesyjne zainteresowanie blokiem wschodnim, orientalizm, czy “samokolonizacja”.
 
Przemysław Witkowski
(ur. 1982) publicysta dziennikarz i poeta. Pisał do gazet takich jak: “Przekrój”, “Gazeta Wyborcza”, “Le Monde diplomatique”, “Magazyn Miasta”, “Vice”, “Visegrad Insight”, “Krytyka Polityczna” czy “Polska The Times”. Członek zespołu Krytyki Politycznej i polskiej edycji “Le Monde diplomatique”. Wydał trzy tomy poezji (Lekkie czasy ciężkich chorób, Preparaty oraz Taniec i akwizycja) i tom esejów (Chwała Supermanom. Ideologia w popkulturze), w których analizuje relacje pomiędzy współczesną popkulturą a polityką.
 
 
Czuły Sejsmograf – rozmowy Współczesne / program cyklu
 
— 22.08 (środa), godz.18.00
Kultura celebrycka

 
Punktem wyjścia będzie praca Douglasa Gordona
Self-Portrait of You + Me (David Bowie) (2007)
 
— 5.09 (środa), godz.18.00
Narodowa homogeniczność

 
Punktem wyjścia będzie praca
Artura Żmijewskiego Spojrzenie (2016–2017)
 
— 19.09 (środa), godz. 18.00
Obsesja zniszczenia

 
Punktem wyjścia będzie praca Gustava Metzgera
Model sztuki auto-destruktywnej (1960/2018)

Dodano:25.07.18 Udostępnij: Facebook, Twitter
Prace omawiane w cyklu Czuły Sejsmograf – rozmowy Współczesne to propozycje zakupu do kolekcji Muzeum Współczesnego Wrocław na 2018 rok w ramach programu MKiDN "Narodowe kolekcje sztuki współczesnej" The purchase of works for the collection of Wrocław Contemporary Museum was co-financed by the Ministry of Culture and National Heritage Douglas Gordon, "Self-Portrait of You + Me (David Bowie)", 2007. Dzięki uprzejmości Gagosian Gallery Douglas Gordon, "Self-Portrait of You + Me (David Bowie)", 2007. Courtesy of Gagosian Gallery
Zamknij
Ta strona używa plików cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie zgodnie z ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej Zamknij
Szanowni Państwo, zgodnie z RODO, dbając o Państwa prywatność, prosimy o dobrowolną zgodę na przetwarzanie przez nas Państwa danych dostarczonych przez Państwa podczas korzystania z serwisu. Klikając „Akceptuję” lub zamykając okno, zgadzają się Państwo na poniższe warunki. Mogą Państwo też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres. AKCEPTUJĘ
Zamknij