MWW, pl. Strzegomski 2a, 53-681 Wrocław
Tel. 71 356 42 57, mww@muzeumwspolczesne.pl
Pon. 10.00-18.00, Wt. zamknięte, Śr.-Nd. 12.00-20.00
więcej
Paweł Możdżyński — „Wtajemniczenia i przekroczenia. Socjokulturowe spojrzenie na „Pełnię sztuczną” na tle sztuki XX i XXI wieku” 08.11.12 start: 8.11.12 (czwartek), godz. 18 start on: 8.11.12 (Thursday), 6 PM

Przednowoczesność pełnię uznawała za naturalną i niezależną od woli człowieka. Nowoczesność zaczęła z pełnią eksperymentować, pragnąc raz to ją zniszczyć raz to skonstruować od nowa. Ponowoczesność do końca pozbawiła nas złudzeń: każda pełnia jest sztuczna – każda pełnia jest sprawą kultury, jest narracją, przy czym jest niezbędna do życia. Proces dochodzenia do tego wtajemniczenia najpełniej widać właśnie w sztukach wizualnych XX i XXI wieku.

Historia kolejnych ruchów awangardowych i postawangardowych XX i XXI wieku pokazuje, że sztuka stała się polem doświadczeń niezapośredniczonych, eksperymentów z ciałem i świadomością, przekroczeń racjonalności i konwencji społecznych, i wreszcie -wtajemniczeń w nowe podstawowe sensy i znaczenia. Futuryści i dadaiści czekali na śmierć starego zakłamanego świata, na jego rubieżach abstrakcjoniści mistyczni doznawali wtajemniczeń w czyste nieprzedmiotowe wymiary i duchowe światy. Surrealiści poszukując konwulsyjnego piękna prowokowali „inne” stany świadomości.

Performerzy do dziś konstruują nowe prywatne rytuały w ramach których przekraczają granice kulturowe poszukując sacrum w cielesności. Próbuje się też wypreparować doświadczenie z otoczki codzienności włączając ją w świat idei konceptualnych lub w nowe przestrzenie bioartu. Wielu inspiruje się rozmaitymi „innymi”, ikoną i mistycyzmem chrześcijańskim, buddyzmem. Pełnia jest wciąż poszukiwana przy całej bolesnej świadomości jej sztuczności.

Kurator programu debat Debate's curator Bartek Lis Dodano:30.10.12 Udostępnij: Facebook, Twitter
dr hab. Paweł Możdżyński jest socjologiem, pracuje w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych UW. Jego badania koncentrują się m.in. na sacrum niereligijnym w sztukach plastycznych XX i XXI wieku. On the author:
A habilitated doctor Paweł Możdżyński is a sociologist, he works at the Institute of Applied Social Sciences of the University of Warsaw. His research includes non-religious sacrum in visual arts of the 20th and 21st century.
Zamknij
Ta strona używa plików cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie zgodnie z ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej Zamknij