MWW, pl. Strzegomski 2a, 53-681 Wrocław
Tel. 71 356 42 57, mww@muzeumwspolczesne.pl
Pon. 10.00-18.00, Wt. zamknięte, Śr.-Nd. 12.00-20.00
więcej
Michał Pieńkowski — “Od sadzy do winylu”. Drobne ciekawostki i wielkie przełomy w dziejach fonografii 23.05.13 Wykład 23.5.13 (czwartek), godz. 18, Beautiful Tube
wstęp bezpłatny
23.5.13 (Thursday), 6 PM, Beautiful Tube
free admission

Zapis dźwięku jest jednym z genialnych wynalazków XIX w. Podobnie jak w każdej innej dziedzinie, tak i w fonografii początki były bardzo ciężkie: zaczynano od eksperymentów z odwzorowaniem fal dźwiękowych na szybie pokrytej sadzą. W 1877 roku Thomas Alva Edison zaprezentował światu fonograf – pierwsze urządzenie zapisujące i odtwarzające dźwięk. Początkowo nagrań dokonywano akustycznie, bez użycia mikrofonu. Przez kolejne lata wprowadzano coraz nowsze modyfikacje i udoskonalenia, aż wreszcie na przełomie lat 40-tych i 50-tych wprowadzono znane do dziś winylowe płyty długogrające. Co ciekawe, przez kilka lat z przemysłem fonograficznym ściśle związany był rozwój kinematografii.
 
Razem z techniką zapisu dźwięku rozwijała się strona estetyczna samych wydawnictw: etykiety płyt, które nieraz były małymi arcydziełkami graficznymi, czy obwoluty i albumy do płyt były projektowane przez profesjonalnych grafików. Także reklamy prasowe przez lata zmieniały swoje oblicze: od bogato ilustrowanych obfitych w tekst ogłoszeń do krótkich i trafnych sloganów reklamowych.
 

Kurator programu debat: Curator of the debates programme: Bartek Lis Dodano: 13.05.13 Udostęnij: Facebook, Twitter
Michał Pieńkowski - dawnymi piosenkami interesuje się od czasów przedszkolnych, kiedy babcia nauczyła go obsługiwać gramofon. Interesuje się tym wszystkim, co dziś można by nazwać przedwojennym showbusinessem: kinem, kabaretem, radiem i muzyką rozrywkową lat międzywojennych. Od kilkunastu lat początkowo hobbystycznie, a obecnie naukowo zajmuje się historią polskiej fonografii, która stała się jego największą pasją. Interesuje się także emigracyjnymi piosenkami o Lwowie, o których obronił pracę magisterską. Doktorant na Uniwersytecie Warszawskim. Michał Pieńkowski has been interested in old songs since his pre-school times, when his grandma taught him to use a gramophone. He is curious about everything which today can be called the pre-war show business: cinema, cabaret, radio and entertainment music of the interwar period. For several years now, initially as a hobby and now as his scientific research, he has been dealing with the history of Polish phonography that has become his biggest passion. He is also interested in emigration songs about Lvov, which were the subject of his Master thesis. PhD student at Warsaw University.
Zamknij
Ta strona używa plików cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie zgodnie z ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej Zamknij