MWW, pl. Strzegomski 2a, 53-681 Wrocław
Tel. 71 356 42 57, mww@muzeumwspolczesne.pl
Pon. 10.00-18.00, Wt. zamknięte, Śr.-Nd. 12.00-20.00
więcej
Wykład Elżbiety Wysockiej — Konserwacja niematerialnego 20.02.14 Wykład Czwartek, godz.18.00, Beautiful Tube Thursday, 6:00 PM, Beautiful Tube

Wykład dr Elżbiety Wysockiej przyjmie formę dyskusji i poszukiwania odpowiedzi na pytania: jak ochraniać, „konserwować” sztukę niematerialną zapisaną na nietrwałych nośnikach lub powstałych w materiałach które nie mogą przetrwać dłużej niż kilka lat czy miesięcy. Jak konserwować sztukę w której istotniejszy jest proces niż końcowy efekt, w których trudno odnaleźć dzieło w postaci finalnego zamkniętego obiektu sztuki. W końcu czy pojęcia takie jak: -oryginalność, -unikatowość, -Integralność dzieła znikają ze słownika „świata sztuki” czy też zyskują nową definicję.
  
Autorka będzie starała się pokazać przełom w postrzeganiu dzieła sztuki z poziomu jego materii – a więc tego co jest przedmiotem pracy konserwatora – oraz zmiany definicji pojęcia konserwacji.
  
Wykorzystanie przez artystów mediów reprodukowanych, a w szczególności obiektów elektronicznych, unaocznia rzadko uwzględniane do tej pory przez konserwatorów i archiwistów aspekty dzieła sztuki w procesie ich ochrony, takie jak multiplikacja, zmienność w czasie, „performatywność”, uzależnienie od technologii audiowizualnych czy bardziej ogólnie od rynku technologii elektronicznych.
  
Te nowe aspekty dzieła wywołują zupełnie nowe problemy konserwatorskie – zarówno te z dziedziny teorii konserwacji, związane z przeobrażeniem ontologii dzieła, jak i te czysto techniczne: szybkie starzenie się nośników, szybko zmieniający się kontekst technologiczny dzieła, skutkujący przedawnieniem i niekompatybilnością.
  
  

Kurator Curator Bartek Lis Dodano: 13.02.14 Udostęnij: Facebook, Twitter
dr Elżbieta Wysocka

Studiowała konserwację i restaurację dzieł sztuki na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie; a doktorat obroniła w Katedrze Intermediów. Zajmuje się nowymi praktykami konserwatorskimi i kuratorskimi wobec filmu, wideo, net artu i sztuki performatywnej. Pracuje w Filmotece Narodowej, gdzie kieruje Repozytorium Cyfrowym.
Elżbieta Wysocka PhD

Studied art conservation and restoration at the Academy of Fine Arts in Krakow; she wrote her doctoral thesis at the Department of Intermedia. She deals with new conservation and curatorial practices towards film, video, net art and performative art. She works in the National Film Archive, where she is the head of the Digital Repository.
Fot.: Ilustracja 9. Lacunae: ubytek w obrazie tablicowym (fot. 1 Ewa Hapek) i uszkodzenie taśmy filmowej: fragment wirażowanej kopii filmowej Pana Tadeusza, reż. Ryszard Ordyński, 1928, Filmoteka Narodowa, (fot.2 Monika Supruniuk) Fot.: Ilustracja 9. Lacunae: ubytek w obrazie tablicowym (fot. 1 Ewa Hapek) i uszkodzenie taśmy filmowej: fragment wirażowanej kopii filmowej Pana Tadeusza, reż. Ryszard Ordyński, 1928, Filmoteka Narodowa, (fot.2 Monika Supruniuk)
Zamknij
Ta strona używa plików cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie zgodnie z ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej Zamknij