MWW, pl. Strzegomski 2a, 53-681 Wrocław
Tel. 71 356 42 57, mww@muzeumwspolczesne.pl
Pon. 10.00-18.00, Wt. zamknięte, Śr.-Nd. 12.00-20.00
więcej
Gordon Parks: Aparat to moja broń 02.06.17–21.08.17 Wernisaż: 2.6.17 (piątek), godz. 18.00, poziom 5, wstęp bezpłatny Vernissage: 2.6.17 (Friday), 6:00 PM, 5th floor, free admission

Tytuł wystawy Gordon Parks: Aparat to moja broń jest cytatem z pierwszej i najważniejszej książki Parksa — wspomnień A Choice of Weapons [Wybór broni]. To zarazem motto jego życia określające precyzyjne wybieranie środków tak, by dosięgnąć celu, ale także będące formą aktywizmu w walce o równość społeczną.

Jakim był fotoreporterem? Jak szukał tematów? W jaki sposób fotografował ludzi i jak traktował swoich bohaterów? Wystawa prezentuje wybór osiemdziesięciu fotografii Parksa. Są wśród nich zarówno fotograficzne ikony, jak i zdjęcia mało znane. Jako fotograf był przede wszystkim zaangażowanym humanistą. „Uczyniłem ze swojego aparatu fotograficznego narzędzie świadomości społecznej. Zdrowy rozsądek podpowiadał, że muszę mieć wystarczające zrozumienie, co jest dobre, a co złe, inaczej aparat stałby się w końcu moim wrogiem”.

Gordona Parksa można uznać za wcielenie amerykańskiego mitu self-made mana. Urodzony jako piętnaste dziecko w rodzinie Parksów, musiał walczyć o przetrwanie, o pracę, rodzinę, wreszcie o prawa Afroamerykanów. Przeżył 93 lata dokumentując wielkie i małe zmiany. Był pierwszym czarnoskórym fotografem magazynów „Life” i „Vogue”, reżyserem w Hollywood, pisarzem i poetą oraz kompozytorem. Wydał kilka pamiętników. W każdym z nich podkreślał swój upór w dążeniu do tego, by zostać „kimś” — człowiekiem szanowanym i szanującym innych.

Zaangażowanie Parksa w walkę o równość społeczną zostało docenione przez obie strony. Zarówno przez bohaterów jego reportaży, jak i przez środowisko czytelników i dziennikarzy magazynu „Life”, gdzie przez lata pracował. Zgłębiając temat, wchodząc w życie codzienne portretowanych ludzi, dotykał prawdy, którą następnie pokazywał w najważniejszym magazynie ilustrowanym świata. Drogę do kariery utorował sobie reportażem o przestępczości w Nowym Jorku. Mógł w naturalny sposób wejść do świata czarnych i pokazać białym ich największe problemy. Zawdzięczał to człowiekowi, który uformował go jako fotografa — Royowi Strykerowi, szefowi fotografów w pozarządowym projekcie Farm Security Administration (FSA). Stryker udzielając Parksowi lekcji opowiadania historii za pomocą fotografii, zasugerował mu zainteresowanie się losami Elli Watson — sprzątaczki w budynku FSA. Zdjęcie, którego tytuł nawiązuje do słynnego obrazu Granta Wooda Amerykański gotyk, dziś zaliczane jest do najważniejszych fotografii XX wieku.
 
Wystawa Gordon Parks: Aparat to moja broń odzwierciedla podział, jakiego sam autor dokonał w swoich archiwach. Układ chronologiczny jest miejscami zaburzony kosztem nadrzędnej tematyki prac. Zestawione razem podkreślają wyjątkową zdolność fotografa do odnajdywania się w skrajnych sytuacjach społecznych i kulturowych. Z podobnym wyczuciem potrafił sportretować żebraczkę w Estoril w Portugalii, jak i contessę w Paryżu. Miał swoje ulubione, sprawdzone sposoby na kadrowanie, opowiadanie historii. Z pewnością odrobił lekcję modernizmu, co widać szczególnie w jego wczesnych pracach. Ale to nie styl fotografowania czy sposób kadrowania zapamiętujemy. W jego zdjęciach najważniejszą rolę gra człowiek. „Niekiedy, szczególnie w początkach kariery, pozwalałem aparatowi, aby osądzał ludzi, zanim spróbuje ich zrozumieć. Znajdowałem usprawiedliwienie w nieprawdziwym powiedzeniu, że fotografia nigdy nie kłamie. Od tamtego czasu nauczyłem się, że to, kim jest człowiek, nie zawsze widać na jego twarzy. Zwykle istnieje głębsza prawda o nim ukryta w środku, często uwięziona przez nieustępliwego wroga — jego samego”.

Fotografie Gordona Parksa mogą dziś przywrócić wiarę w obraz i jego sens. Przybliżają także historię XX wieku — przemian zachodzących nie tylko w Stanach Zjednoczonych. Potrzebują jedynie kontekstu. Jednak najbardziej wymagają od widza wczytania się, ciekawości świata. Parks całe życie walczył z uprzedzeniami i udowadniał, że nawet najmniejsza zmiana jest warta podjęcia wysiłku. Mamy wybór, trzeba go tylko dokonać.

Joanna Kinowska

Współorganizatorzy:
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
The Gordon Parks Foundation

Sponsorzy:
Ambasada Stanów Zjednoczonych Ameryki w Polsce
Konsulat Generalny Stanów Zjednoczonych w Krakowie

PROGRAM WYDARZEŃ TOWARZYSZĄCYCH WYSTAWIE >>>

Publikacja towarzysząca wystawie >>>

 

Kuratorzy Curators Joanna Kinowska, Paweł Bąkowski Materiały do pobrania Download files # Dokumentacja fotograficzna wystawy. Fot. Małgorzata Kujda © Muzeum Współczesne Wrocław, 2017 # Photo documentation of the exhibition. Photo by Małgorzata Kujda © Wrocław Contemporary Museum, 2017 Dodano:8.05.17 Udostępnij: Facebook, Twitter
Wieczór otwarcia uświetni występ STAN BRECKENRIDGE TRIO (US/PL) na dachu MWW. Stan Breckenridge (wokal, fortepian) wystąpi w towarzystwie Tolka Lisieckiego (kontrabas) i Wieśka Jamioła (perkusja) z Jazz Band Ball Orchestra w Krakowie. W programie: muzyka jazzowa oraz standardy muzyki amerykańskiej. The opening night will be made special by the concert of STAN BRECKENRIDGE TRIO (US/PL). Stan Breckenridge (vocals, piano) will perform with Tolek Lisiecki (double bass) and Wiesiek Jamioł (drums) of the Jazz Band Ball Orchestra from Cracow. The trio will play jazz and American standards. Malcolm X, Phoenix, Arizona, 1963, z reportażu Czarni muzułmanie © dzięki uprzejmości The Gordon Parks Foundation Malcolm X, Phoenix, Arizona, 1963, from the series Black Muslims © Courtesy of and copyright The Gordon Parks Foundation Bez tytułu, Watts, Kalifornia, 1967 © dzięki uprzejmości The Gordon Parks Foundation Untitled, Watts, California, 1967 © Courtesy of and copyright The Gordon Parks Foundation Ondria Tanner z babcią oglądają witryny sklepowe, Mobile, Alabama, 1956, z reportażu Segregacja © dzięki uprzejmości The Gordon Parks Foundation Ondria Tanner and Her Grandmother Window-shopping, Mobile, Alabama, 1956, from the series Segregation Story © Courtesy of and copyright The Gordon Parks Foundation Bez tytułu, Shady Grove, Alabama, 1956, z reportażu Segregacja © dzięki uprzejmości The Gordon Parks Foundation Untitled, Shady Grove, Alabama, 1956, from the series Segregation Story © Courtesy of and copyright The Gordon Parks Foundation Bez tytułu, Harlem, Nowy Jork, 1963 © dzięki uprzejmości The Gordon Parks Foundation Untitled, Harlem, New York, 1963 © Courtesy of and copyright The Gordon Parks Foundation Masażysta pracuje nad bicepsem Muhammada Alego, Miami, Floryda, 1966 © dzięki uprzejmości The Gordon Parks Foundation Trainer Works on Muhammad Ali’s Shoulder, Miami, Florida, 1966 © Courtesy of and copyright The Gordon Parks Foundation Ingrid Bergman na Stromboli, Włochy, 1949 © dzięki uprzejmości The Gordon Parks Foundation Ingrid Bergman at Stromboli, Italy, 1949 © Courtesy of and copyright The Gordon Parks Foundation Bessie z małym Richardem dzień po tym, kiedy oblała swojego męża wrzątkiem, Harlem, Nowy Jork, 1967, z reportażu Rodzina z Harlemu © dzięki uprzejmości The Gordon Parks Foundation Bessie and Little Richard The Morning After She Scalded Her Husband, Harlem, New York, 1967, from the series A Harlem Family © Courtesy of and copyright The Gordon Parks Foundation Amerykański gotyk, Waszyngton, 1942 © dzięki uprzejmości The Gordon Parks Foundation American Gothic, Washington, D.C., 1942 © Courtesy of and copyright The Gordon Parks Foundation Wieczorowo o świcie, Nowy Jork, 1956 © dzięki uprzejmości The Gordon Parks Foundation Evening Wraps at Dawn, New York, 1956 © Courtesy of and copyright The Gordon Parks Foundation Partnerzy Partners
Zamknij
Ta strona używa plików cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie zgodnie z ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej Zamknij