Szukaj,
,

BIP,
MWW, pl. Strzegomski 2a, 53-681 Wrocław
Tel. 71 356 42 57, mww@muzeumwspolczesne.pl
Pon. 10.00-18.00, Wt. zamknięte, Śr.-Nd. 12.00-20.00
więcej
Medytacje Fibonacciego + Sztruksowy zając | wobec Katarzyny Kobro (1898–1951) 09.11.18–11.02.19 Wernisaż: 9.11.18 (piątek), godz. 18.00, poziom 3 i 4 Vernissage: 9.11.18 (Friday), 6.00 pm, 4th and 5th floor

Wystawa prezentowana w Muzeum Współczesnym Wrocław poświęcona jest jednej z najwybitniejszych rzeźbiarek współczesnych – Katarzynie Kobro w 120. rocznicę jej urodzin. Ze względu na oryginalność dokonań artystkę porównywano m.in. do Constantina Brâncuşiego i Alberto Giacomettiego. Jej oeuvre było punktem odniesienia dla wielu wybitnych osobowości tworzących równolegle z nią, a także dla młodszych pokoleń.

Istotna dla koncepcji pokazu jest analityczno-strukturalna perspektywa, nawiązująca do badań Suzanne Preston Blier fenomenu niewielkich figurek jako obiektów mających moc łagodzenia surowych reguł społecznych. Koresponduje to z zaprojektowanymi i wykonywanymi przez Kobro maskotkami dla dzieci, którymi zarabiała na życie od czasów wojny.

Tytuł wystawy odnosi się do fascynacji artystki matematyką, ale też buduje pomost między praktykami twórczymi Kobro i Josepha Beuysa, wybitnymi artystami tragicznie doświadczonymi przez wojnę i historię. U Beuysa zaowocowało to kultowym już dziś performansem: Jak wytłumaczyć obrazy martwemu zającowi (1965), interpretowanym w kontekście heroicznych prób odsunięcia lęku przed śmiercią, “obycia się z nią”, czy transmisji między granicznymi stanami. Sztruksowy zając (z lat 40. XX w.) Kobro to zabawka, którą artystka podarowała córce Nice Strzemińskiej. Szyte ręcznie przez Kobro maskotki, pełne wyrazu i zdystansowane wobec komercyjnej estetyczności, wydają się rezonować z istotną dla Louise Bourgeois praktyką miękkich rzeźb (pojęcie Lucy Lippard z 1967 r.), będąc jednocześnie “zaczynem” rozwijanych w ostatnich latach tzw. nowych ruchów rzemieślniczych.

W ramach ekspozycji wskazano również specyficzne “nadzawartości” w dziełach, teorii i pedagogice Kobro, np. nowatorskie programy dla gospodyń domowych jako swoiste zwiastuny koncepcji rzeźby społecznej Josepha Beuysa z lat 60. XX wieku.

Wystawa, obejmująca realizacje ponad 50 artystów, ma charakter intermedialny, transowy i jest przestrzenią wielozmysłowej percepcji. Obok sztuki samej Katarzyny Kobro i kluczowych osobowości awangardy pierwszej połowy XX w. (m.in. Marii Jaremy, Henryka Wicińskiego, Wacława Szpakowskiego i samego Władysława Strzemińskiego), prezentuje twórców kolejnych pokoleń, dla których artystka pozostaje fenomenem nieobojętnym, katalizującym wypowiedzi interpretacyjno-afirmatywne, analityczne i krytyczne. Horyzont multimedialnej ekspozycji współtworzą też prace zaangażowane społecznie, interpretujące traumy, które dotknęły progresywną artystkę, jak i wybitne realizacje medytacyjne.
 
 
Artystki i artyści:

Krzysztof M. Bednarski + Anna Konik / Jan Berdyszak / Joseph Beuys / Gerhard Blum-Kwiatkowski / Hanna Brzuszkiewicz / Tatiana Czekalska + Leszek Golec / Wanda Czełkowska / Witosław Czerwonka + Leszek Brogowski / Wanda Gołkowska / Nicolas Grospierre / Izabella Gustowska / Emilia Grubba / Jerzy Grzegorski / Maria Jarema / Sylwia Jakubowska / Anna + Krystian + Katarzyna A. + [K]rystian Jarnuszkiewicz / Katarzyna Kobro / Jarosław Kozakiewicz / Monika Krygier + Stefan Krygier + Włodzimierz Pietrzyk / Aurelia Mandziuk-Zajączkowska + Alicja Kujawska / Edward Krasiński / Sławomir Lipnicki + Anna Zelmańska-Lipnicka / Andrzej Mitan / Jerzy Mizera + Marek Sarełło / Anita Oborska-Oracz / Andrzej Paruzel + Małgorzata Paruzel + Piotr Weychert / Leon Podsiadły / Roman Pniewski / Katarzyna Podpora / Józef Robakowski + Janusz Zagrodzki / Robert Rumas + Zbigniew Libera / Henryk Stażewski / Maciej Szańkowski / Władysław Strzemiński / Stefan Wegner / Henryk Wiciński / Andrzej Wojciechowski + Stanisław Dróżdż / Iwona Teodorczuk-Możdżyńska + Agnieszka Zgirska + Mateusz Sękiewicz / Dobrochna Surajewska + Andrzej Karolewicz / Wacław Szpakowski / Ludmiła Stehnova / Agata Zielińska-Głowacka / Marta Branicka + Mikołaj Robert Jurkowski + Joanna Gugała-Ponikowska / Piotr Grdeń + Karina Dzieweczyńska / Jacek Staniszewski + Krzysztof Wróblewski + Maciej Sieńkowski / Bolesław Utkin
 
 
Prace z kolekcji:

Ewy Sapki-Pawliczak, Muzeum Narodowego w Krakowie, Galerii Starmach w Krakowie, Królikarni – Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego Oddziału Muzeum Narodowego w Warszawie, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Kolekcji Artystów, Rodzin Artystów, Kolekcji Antoniego Michalaka, Kolekcji Dariusza Bieńkowskiego, Kolekcji Krzysztofa Musiała, Kolekcji Prywatnych, Galerii Pola Magnetyczne + Fundacji Archeologia Fotografii w Warszawie, Centrum Sztuki Galerii EL w Elblągu (Kariny Dzieweczyńskiej i Piotra Grdenia) + Fundacji Arton Mariki Kuźmicz z Warszawy, Anny Konik, Włodzimierza Pietrzyka, Fundacji Sztuki Współczesnej In Situ w Sokołowsku, Muzeum Okręgowego w Toruniu, Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku
 
 
Aranżacja ekspozycji:

Dorota Grubba-Thiede, Maria Zgirska, Mateusz Michalczyk, artyści oraz zespół MWW
 
 
Pierwszą edycję wystawy zorganizowała Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie w dniach 27.04–15.08.2018.

Kuratorka Curator dr Dorota Grubba-Thiede Materiały do pobrania Download files Dorota Grubba-Thiede, Medytacje Fibonacciego + Sztruksowy zając | wobec Katarzyny Kobro (1898–1951) PL: Dorota Grubba-Thiede, Medytacje Fibonacciego + Sztruksowy zając | wobec Katarzyny Kobro (1898–1951) Dodano:15.10.18 Udostępnij: Facebook, Twitter
Katarzyna Kobro, "Akt 1", 1925, fot. Agnieszka Zgirska, dzięki uprzejmości Galerii Starmach Katarzyna Kobro, "Nude 1", 1925, photograph by Agnieszka Zgirska, courtesy of Starmach Gallery Katarzyna Kobro, "Akt 3" 1925, fot. Agnieszka Zgirska, dzięki uprzejmości Galerii Starmach Katarzyna Kobro, "Nude 3", 1925, photograph by Agnieszka Zgirska, courtesy of Starmach Gallery Katarzyna Kobro, "Sztruksowy zając", lata 40. XX w., fot. Włodzimierz Pietrzyk, dzięki uprzejmości Moniki Krygier Katarzyna Kobro, "Corduroy Bunny", 1940s, photograph by Włodzimierz Pietrzyk, courtesy of Monika Krygier Dobrochna Surajewska, "Bez tytułu [flaga dla Kobro]", 2018, dzięki uprzejmości artystki Dobrochna Surajewska, "Untitled [flag for Kobro]”, 2018, courtesy of the artist Aurelia Mandziuk-Zajączkowska, "O Katarzynie" z cyklu "Kody Dialogu", 2011–2018, fot. Marek Domański, dzięki uprzejmości artystki Aurelia Mandziuk-Zajączkowska, "About Katarzyna" from the series "Dialogue Codes", 2011–2018, photograph by Marek Domański, courtesy of the artist Józef Robakowski, "Autoportret przestrzenny" z cyklu "Fotografia analityczno-konceptualna", 1969, dzięki uprzejmości artysty Józef Robakowski, "Spatial Self-Portrait" from the series "Analytical-Conceptual Photography", 1969, courtesy of the artist
Zamknij
Ta strona używa plików cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie zgodnie z ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej Zamknij
Szanowni Państwo, zgodnie z RODO, dbając o Państwa prywatność, prosimy o dobrowolną zgodę na przetwarzanie przez nas Państwa danych dostarczonych przez Państwa podczas korzystania z serwisu. Klikając „Akceptuję” lub zamykając okno, zgadzają się Państwo na poniższe warunki. Mogą Państwo też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres. AKCEPTUJĘ
Zamknij