Szukaj,
,

BIP,
MWW, pl. Strzegomski 2a, 53-681 Wrocław
Tel. 71 356 42 57, mww@muzeumwspolczesne.pl
Pon. 10.00-18.00, Wt. zamknięte, Śr.-Nd. 12.00-20.00
więcej
Nietota 29.06.18–01.10.18 Wernisaż: 29.6.18 (piątek), godz. 18.00, poziom 5

Oprowadzanie kuratorskie: 1.7.18 (niedziela), godz. 15.00
Vernissage: 29.6.18 (Friday), 6 PM, 5th floor

Curatorial tour: 1.7.18 (Sunday), 3.00 PM

Tradycyjna wizualność bardzo często ścierała się z czymś niewyrażalnym, a taką konfrontację przypieczętowała „anarracyjna” sztuka modernistyczna.

Nietota – wystawa, w której tytule pobrzmiewa niemowlęce gaworzenie – odwołuje się do ezoterycznego dzieła Tadeusza Micińskiego z 1910 roku, Księgi tajemnej Tatr. Słowo użyte przez autora to potoczna nazwa lepidodendronów, spokrewnionych z paprotnikami botanicznych reliktów sprzed 300 milionów lat. Ludowy przesąd, rozpowszechniony zwłaszcza na terenie Karpat, przypisywał im działanie magiczne. Przewrotna nazwa oznaczać miała „nie tą”, czyli Tą, której imienia wymawiać nie należy.

Trudno jednoznacznie orzec, jakie były motywacje Micińskiego, kiedy sięgał po tradycję guseł w swojej wizyjnej powieści. Znając osobowość autora, literacko sportretowanego na stronach jednej z powieści Stanisława Ignacego Witkiewicza, trudno podejrzewać go o fascynacje wyłącznie etnograficzne. Sam tytuł jest bowiem znaczącym neologizmem nawiązującym do stanu „bez-sensu” czy „niemoty”. W praktyce nienazywania znajduje odbicie silna wiara w magię sympatyczną, a pośrednio – nadprzyrodzoną moc reprezentacji.

Jak twierdził Edgar Morin – francuski filozof i socjolog – pierwotnie technika, magia, religia i sztuka nie dawały się odróżnić. Wystawa, odnosząc się do relacji sztuki i niewyrażalnego, związków praktyk artystycznych z magicznymi, podnosi zarazem problem prześladowań osób aspołecznych, pośrednio także estetyzacji przemocy, obecnej w nierzadko teatralnej oprawie procesów o czarownictwo.

Wiara w istnienie wiedzy sekretnej i niewidzialnych mocy ma się dobrze, niezależnie od technicznego zaawansowania danej cywilizacji. Poprzez modelowanie i reprezentację rzeczywistości, transmutację materii i mistycyzm abstrakcji, performatywność gestu, a także sploty mimesis i hermetycznej symboliki, praktyka artystyczna penetruje wiele sfer ludzkiej duchowości.

Wystawa obejmie realizacje malarskie, wideo, obiekty i instalacje odwołujące się do wizualnych aspektów praktyk hermetycznych i mistycznych.

Kurator Curator Łukasz Huculak Dodano:4.06.18 Udostępnij: Facebook, Twitter
Artyści:
Paweł Baśnik
Olaf Brzeski
Łukasz Huculak
Robert Kuśmirowski
Marcin Łuczkowski
Maess
Kamil Moskowczenko
Łukasz Patelczyk
Laura Pawela,
Hubert Pokrandt
Alex Urban
Małgorzata Wielek-M


Wystawa będzie prezentowana
w Galerii Miejskiej bwa
w Bydgoszczy
od 9 listopada 2018
do 5 stycznia 2019
Artists:
Paweł Baśnik
Olaf Brzeski
Łukasz Huculak
Robert Kuśmirowski
Marcin Łuczkowski
Maess
Kamil Moskowczenko
Łukasz Patelczyk
Laura Pawela,
Hubert Pokrandt
Alex Urban
Małgorzata Wielek-M


The exhibition will be toured
to the Municipal Gallery bwa
in Bydgoszcz, 9 November 2018
– 5 January 2019
il. Florentyna Nastaj il. Florentyna Nastaj Alex Urban, "Artystka", 2017, obiekt ok. 40 × 50 cm. Dzięki uprzejmości autorki, fot. Marcin Łuczkowski Alex Urban, "Artist", 2017, object ca. 40 × 50 cm. Courtesy of the artist, photo by Marcin Łuczkowski Kamil Moskowczenko, "Macierz", 2016, olej na płótnie 120 × 160 cm. Dzięki uprzejmości autora Kamil Moskowczenko, "Matrix", 2016, oil on canvas 120 × 160 cm. Courtesy of the artist Łukasz Patelczyk, "The Lost", 2017, olej na płótnie 200 × 160 cm, Dzięki uprzejmości autora Łukasz Patelczyk, "The Lost", 2017, oil on canvas 200 × 160 cm. Courtesy of the artist Małgorzata Wielek-M, "Góra wijów", 2016, olej na płótnie 80 × 60 cm. Dzięki uprzejmości autorki Małgorzata Wielek-M, "Myriapod Mountain", 2016, oil on canvas 80 × 60 cm. Courtesy of the artist Paweł Baśnik, "Rhus Typhina", 2017, olej na płótnie 200 × 160 cm. Dzięki uprzejmości autora Paweł Baśnik, "Rhus Typhina", 2017, oil on canvas 200 × 160 cm. Courtesy of the artist Robert Kuśmirowski, "Eufonia", 2018, instalacja. Dzięki uprzejmości autora Robert Kuśmirowski, "Euphonia", 2018, installation. Courtesy of the artist
Zamknij
Ta strona używa plików cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie zgodnie z ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej Zamknij
Szanowni Państwo, zgodnie z RODO, dbając o Państwa prywatność, prosimy o dobrowolną zgodę na przetwarzanie przez nas Państwa danych dostarczonych przez Państwa podczas korzystania z serwisu. Klikając „Akceptuję” lub zamykając okno, zgadzają się Państwo na poniższe warunki. Mogą Państwo też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres. AKCEPTUJĘ
Zamknij