Szukaj,
,

BIP,
MWW, pl. Strzegomski 2a, 53-681 Wrocław
Tel. 71 356 42 57, mww@muzeumwspolczesne.pl
Pon. 10.00-18.00, Wt. zamknięte, Śr.-Nd. 12.00-20.00
więcej
Szczurołap 11.05.18–24.09.18 Wernisaż: 11.5.18 (piątek), godz. 19.00, poziom 3 i 4

Działania w ramach wernisażu:
- Justyna Scheuring, "Tak wspólnie oddychamy", performans,
godz. 19.45 i 20.30, Beautiful Tube
- Marta Kotwica, "Przymus powtarzania traumy", performans,
godz. 20.00 i 20.45, Beautiful Tube
- Łukasz Dziedzic, "Ratcatcher live", koncert,
godz. 21.00, 3. piętro

Oprowadzanie kuratorskie: 19.5.18 (sobota), godz. 20.00
Vernissage: 11.5.18 (Friday), 7.00 PM, 3rd and 4th floor

Actions during the opening:
- Justyna Scheuring, "This Is How We Breathe Together",
performance, 7.45 and 8.30 PM, Beautiful Tube
- Marta Kotwica, "Compulsory Repetition of Trauma",
performance, 8.00 and 8.45 PM, Beautiful Tube,
- Łukasz Dziedzic, "Ratcatcher live",
concert, 9.00 PM, 3rd floor

Curatorial tour: 19.5.18 (Saturday), 8 PM

Jedna z bohaterek wystawy Szczurołap w czasie swojego performansu mówi: “Przygotowałam tę sytuację, by stworzyć teraźniejszość”. Artystka poprzez swoje działanie wykonała gest nastawiony na konfrontację z codziennością. Badając struktury rzeczywistości, możemy uniknąć pułapek automatyzacji lub przypadkowości świata, a co za tym idzie zrozumieć i rozregulowywać jego mechanizmy. Wszystkie zaprezentowane na wystawie prace – sięgające od lat 50. XX wieku do współczesności – w sposób wielowątkowy rozpatrują zmieniającą się rolę i pozycję jednostki wobec uwarunkowań społecznych, politycznych i cywilizacyjnych. Dzieła zaproszonych artystek i artystów, reprezentujących często odmienne perspektywy i doświadczenia, tworzą opowieść skoncentrowaną na ludzkiej naturze i psychice.

Tytuł wystawy odsyła do filmowego dokumentu Andrzeja Czarneckiego, opowiadającego o technikach stosowanych przez specjalistę do spraw deratyzacji. Bohater przybliża metody własnej pracy, omawiając przypadek zlecenia wytępienia szczurów z zakładów mięsnych. Inteligencja zwierząt wzbudza w nim podziw i sympatię, niemniej pozostaje bezwzględny. Znajomość psychiki i zwyczajów gryzoni pozwala mu na skuteczne działanie. Postępując metodycznie i konsekwentnie, zawsze wygrywa. Zaczyna od zdobycia zaufania szczurów, podając im jedzenie, a gdy te oswoją się – zabija je.

Filmowy dokument powstał w 1986 roku, trzy lata po zakończeniu w Polsce stanu wojennego. Ówcześnie odczytywany był jako metafora systematycznego inwigilowania opozycyjnego podziemia przez komunistyczne służby bezpieczeństwa. Aktualnie wieloznaczność tego dokumentu i przedstawione w nim strategie polowania pozwalają oceniać go nie tylko z perspektywy historycznej. Filmowa opowieść na wystawie została potraktowana jako zaczyn parabolicznej narracji osadzonej między realnością a fantazmatem na temat zmierzchu cywilizacji łacińskiej. Jej eseistyczna forma akcentuje napięcie pomiędzy indywidualnym postrzeganiem pojęć, potrzeb czy pragnień, a społecznymi determinantami. Jedno z głównych pytań stawianych na wystawie moglibyśmy sprowadzić do: “Czy twój umysł jest pełen dobroci?”.

W tym samym roku kiedy został zrealizowany film Szczurołap miała miejsce katastrofa w elektrowni atomowej w Czarnobylu, a niemiecki socjolog Ulrich Beck opublikował rozprawę Społeczeństwo ryzyka.W drodze do innej nowoczesności. Ujęte w tytule pojęcie wyrosło na krytyce społeczeństwa przemysłowego. Konsekwencje spowodowane rozwojem cywilizacji i technologii wprowadziły bowiem nieodwracalne zmiany, nad którymi nie można zapanować, co zmodyfikowało również parametry życia społecznego. Beck dowodził, że dawny porządek oparty na państwie narodowym, podziale klasowym i patriarchacie odchodzi w przeszłość. Zwracał uwagę na wynikające z rozwoju cywilizacji zagrożenia – ekologiczne, zdrowotne, technologiczne i społeczne – wskazując na globalny charakter ryzyka towarzyszącego modernizacji. We wstępie do książki pisał: “Zaiste nie brakowało naszemu wiekowi historycznych katastrof: dwie wojny światowe, Oświęcim, Nagasaki, następnie Harrisburg i Bhopal, a teraz jeszcze Czarnobyl. Zmusza to do ostrożności w doborze słów i wyostrzenia naszego spojrzenia na osobliwości historii” (Beck 2002, s. 11).

Współcześnie, trzydzieści lat po diagnozie Becka, w totalnie zglobalizowanym świecie, ucieczka od konsekwencji staje się coraz trudniejsza. Technologiczne osiągnięcia, które zapewniają ludzkości dominację, jednocześnie pozostają źródłem destabilizacji porządku społeczno-politycznego. Stan ten w niepokojący sposób wzbogacają budzący się radykalizm, kryzys migracyjny, nierówności ekonomiczne, konflikty zbrojne, terroryzm czy zagrożenia ekologiczne.

Wystawa Szczurołap nie tyle diagnozuje społeczeństwo przez pryzmat ryzyka, ile raczej wskazuje na stany graniczne, napięcia i lęki, opowiadając o relacjach międzyludzkich i konsekwencji podejmowanych decyzji. Przyglądając się tym obszarom, nieuchronnie powraca do nas wizerunek Anioła Historii z akwareli Paula Klee, który z trwogą na twarzy wciąż oddala się od przeszłości.
 
 
———————————————
 

Łukasz Dziedzic, Ratcatcher (Original Exhibition Soundtrack), 2018

Kurator Curator Piotr Lisowski Materiały do pobrania Download files # Scenariusz wystawy # Exhibition scenario # Dokumentacja fotograficzna wystawy - część 1. Fot. Małgorzata Kujda © Muzeum Współczesne Wrocław, 2018 # Photo documentation of the exhibition - part 1. Photo by Małgorzata Kujda © Wrocław Contemporary Museum, 2018 # Dokumentacja fotograficzna wystawy - część 2. Fot. Małgorzata Kujda © Muzeum Współczesne Wrocław, 2018 # Photo documentation of the exhibition - part 2. Photo by Małgorzata Kujda © Wrocław Contemporary Museum, 2018 # Dokumentacja fotograficzna wystawy - część 3. Fot. Małgorzata Kujda © Muzeum Współczesne Wrocław, 2018 # Photo documentation of the exhibition - part 3. Photo by Małgorzata Kujda © Wrocław Contemporary Museum, 2018 Dodano:16.04.18 Udostępnij: Facebook, Twitter
Artyści:

Kuba Bąkowski
Przemysław Branas
Dorota Chilińska
Tomasz Domański
Marcin Dudek
Łukasz Dziedzic
Douglas Gordon
Elżbieta Jabłońska
Tobiasz Jędrak
Irena Kalicka
Piotr Kmita
Szymon Kobylarz
Jerzy Kosałka
Marta Kotwica
Urszula Kozak
Kasper Lecnim
Liliana Lewicka
Katarzyna Malejka
Jacek Malinowski
Angelika Markul
Gustav Metzger
Richard Mosse
Tymon Nogalski
Piotr Pawlenski
Liliana Piskorska
Aleka Polis
Irmina Rusicka
Jacek Rydecki
Justyna Scheuring
Roman Stańczak
Łukasz Surowiec
Tytus Szabelski
Mariusz Tarkawian
Jerzy Truszkowski
Zbyszko Trzeciakowski
Rafał Wilk
Natalia Wiśniewska
Andrzej Wróblewski
Jerzy „Jurry” Zieliński
Artur Żmijewski
Artists:

Kuba Bąkowski
Przemysław Branas
Dorota Chilińska
Tomasz Domański
Marcin Dudek
Łukasz Dziedzic
Douglas Gordon
Elżbieta Jabłońska
Tobiasz Jędrak
Irena Kalicka
Piotr Kmita
Szymon Kobylarz
Jerzy Kosałka
Marta Kotwica
Urszula Kozak
Kasper Lecnim
Liliana Lewicka
Katarzyna Malejka
Jacek Malinowski
Angelika Markul
Gustav Metzger
Richard Mosse
Tymon Nogalski
Piotr Pawlenski
Liliana Piskorska
Aleka Polis
Irmina Rusicka
Jacek Rydecki
Justyna Scheuring
Roman Stańczak
Łukasz Surowiec
Tytus Szabelski
Mariusz Tarkawian
Jerzy Truszkowski
Zbyszko Trzeciakowski
Rafał Wilk
Natalia Wiśniewska
Andrzej Wróblewski
Jerzy „Jurry” Zieliński
Artur Żmijewski
il. Grupa Projektor il. Grupa Projektor Andrzej Wróblewski, "Jeździec", 1956, własność Muzeum Okręgowego im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy Andrzej Wróblewski, "Horse Rider", 1956, paper, property of Leon Wyczółkowski Regional Museum in Bydgoszcz Gustav Metzger, "Pomnik auto-destruktywny", 1960/2018, dzięki uprzejmości The Estate of Gustav Metzger Gustav Metzger, "Auto-Destructive Monument", 1960/2018, courtesy of The Estate of Gustav Metzger Liliana Piskorska, "Public displays of affection", 2017, dzięki uprzejmości artystki Liliana Piskorska, "Public Displays of Affection", 2017, courtesy of the artist Elżbieta Jabłońska, "Czy twój umysł jest pełen dobroci", 2005, dzięki uprzejmości Lubuskiej Zachęty Sztuki Współczesnej Elżbieta Jabłońska, "Is Your Mind Full of Goodness", 2005, courtesy of the Lubuskie Society for the Encouragement of Fine Arts Jerzy "Jurry" Zieliński, "Gołąb niepokoju", 1969, dzięki uprzejmości Galerii Zderzak Jerzy "Jurry" Zieliński, "Dove of Anxiety", 1969, courtesy of Zderzak Gallery Artur Żmijewski, "Glimpse", 2017, dzięki uprzejmości artysty i Fundacji Galerii Foksal Artur Żmijewski, "Glimpse", 2017, courtesy of the artist and the Foksal Gallery Foundation
Zamknij
Ta strona używa plików cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie zgodnie z ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej Zamknij
Szanowni Państwo, zgodnie z RODO, dbając o Państwa prywatność, prosimy o dobrowolną zgodę na przetwarzanie przez nas Państwa danych dostarczonych przez Państwa podczas korzystania z serwisu. Klikając „Akceptuję” lub zamykając okno, zgadzają się Państwo na poniższe warunki. Mogą Państwo też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres. AKCEPTUJĘ
Zamknij