Muzeum często kojarzy się z nudą i zmęczeniem, a zwiedzający zamiast w skupieniu delektować się sztuką, zwykle czują się zmuszeni do obejrzenia wszystkich wystawianych tam obiektów. Potwierdzają to badania wskazujące, że statystyczny zwiedzający spędza przed każdym dziełem osiem sekund. W wyniku sprzeciwu wobec pospiesznego „zaliczania” wystaw powstał Slow Art – ruch Wolnej, a raczej Powolnej Sztuki. W tym roku Muzeum Współczesne Wrocław włącza się w akcję, a specjalnie zaproszeni goście przekonają odwiedzających, że sztuka może być przystępna i interesująca.

Pospieszne zwiedzanie wystaw bynajmniej nie inspiruje, dlatego twórcy Slow Art Day zaproponowali zupełnie inne podejście do oglądania sztuki. Jednego dnia muzea na całym świecie zrzeszone pod szyldem Slow Art zapraszają do wolnego obejrzenia pięciu wybranych dzieł ze swoich kolekcji. O pracach opowiadają miłośnicy sztuki, pomagając w ten sposób zwiedzającym w zastanowieniu się nad znaczeniem i przesłaniem wybranych obiektów. Po zwiedzaniu uczestnicy akcji spotykają się w kawiarni, aby w niezobowiązującej atmosferze porozmawiać o swoich obserwacjach i wymienić się wrażeniami.

Muzeum Współczesne Wrocław zaprosiło do udziału pięć wyjątkowych osób – artystę, architekta, filmoznawczynię, studenta antropologii i historyczkę sztuki, którzy wspólnie oprowadzą zwiedzających po pracach wyeksponowanych w miejscach nietypowych dla „tradycyjnych” muzeów. Zamiast po prostu opowiadać, zaproponują oni dyskusję na tematy związane z prezentowanymi obiektami. Poruszą zagadnienia takie jak realizacja dzieł sztuki w przestrzeni miejskiej, nowe media i artystyczna sytuacja powojennego Wrocławia.

Zwiedzanie rozpocznie się przed wejściem do muzeum, gdzie uczestnicy przyjrzą się „Klepsydrze” Stanisława Dróżdża, znajdującej się na fasadzie schronu. Następnie w przestrzeni Beautiful Tube odbędzie się projekcja filmu Anny Molskiej pt. „Tkacze”. Potem uczestnicy skoncentrują się na sprawie tajnych baz CIA w kontekście pracy Allana Sekuli. Na piątym piętrze rozważą znaczenia neonu Rafała Jakubowicza „Es beginnt in Breslau”, a potem artysta Marcin Harlender opowie o procesie powstawania swojego dzieła. Wolne zwiedzanie zakończy się dyskusją w kawiarni na dachu muzeum.

Wybrane obiekty:
Allan Sekula, „Tajna baza CIA widziana przez zarośla”, Kiejkuty, Poland, July, 2009,c-print, 76,2 x 76,2 cm, ed.2/5; kolekcja Muzeum Współczesnego Wrocław

Anna Molska, „Tkacze”, 2009, video, 12,04 min, kolekcja Muzeum Współczesnego Wrocław

Stanisław Dróżdż, „Klepsydra”, koncepcja: Stanisław Dróżdż, 1968; projekt realizacyjny: Roman Rutkowski, 2009; mural na elewacji tymczasowej siedziby Muzeum Współczesnego Wrocław; projekt w kolekcji Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych.

Marcin Harlender, „Białe Kreski nowe”, 2004, 9 obiektów znalezionych: walizka, patelnia, denko
wiklinowego kosza, torba-saszetka, deska drewniana do krojenia w trzech częściach, kawałek blachy, dachówka z papy, deska drewniana, fragment tablicy rejestracyjnej; kolekcja Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych.

Rafał Jakubowicz, „Es beginnt in Breslau”, 2008, biały neon, 20x130x9cm, kolekcja Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych