Muzealni odkrywcy to program lekcji muzealnych kierowanych do grup przedszkolnych oraz młodszych klas szkoły podstawowej (I–VI). Celem zajęć jest oswojenie najmłodszych odbiorców z przestrzenią muzealną poprzez edukacyjne zabawy i działania manualne. Warsztaty pozwolą dzieciom poznać muzeum od środka. Najmłodsi w praktyce dowiedzą się czym zajmują się pracownicy MWW. Każdy temat oferuje inne działanie, pozwala odkryć różne funkcje muzeum.

Pierwsze dwa tematy odpowiadają na pytania: Po co nam Muzeum?, Jak pokazywać sztukę? – są kierowane do grup przedszkolnych i wczesnoszkolnych. Kolejne trzy odpowiadają po kolei na pytania: Co kolekcjonuje muzeum?, Jak dbać o dzieła sztuki?, Jak mówić o Muzeum, by zachęcić innych do jego odwiedzania? i są kierowane do grup starszych (klasy IV–VI).
 
 
Informacje ogólne:
— czas trwania pojedynczego warsztatu: 75 minut,
— warsztaty odbywają się w poniedziałki, w godz. między 9.00 a 14.00,
— warsztat składa się z części, która odbywa się na wystawie (na czas odwiedzin klasy wybrana wystawa będzie dostępna tylko dla grupy uczestników) oraz z części praktycznej (realizowanej w sali warsztatowej),
— warsztat płatny: 250 zł brutto / grupa do 25 osób – cena obejmuje jedno wejście na wybraną wystawę oraz działania manualne,
— każdemu warsztatowi będzie towarzyszyć karta pracy ułatwiająca plastyczną realizację oraz nagranie wideo, złożone z zagadki i krótkiego wywiadu przeprowadzonego przez dzieci z pracownikami muzeum.

Zajęcia odbywają się w wybrane poniedziałki od stycznia o czerwca.

Terminy styczniowe: 17, 24 stycznia (poniedziałki).
Terminy lutowe: 14, 21, 28 lutego (poniedziałki).
 
 
ZAPISY PRZEZ FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY >>>
 
 


 
 
Tematy do wyboru:
 
 
NASZE MUZEUM!

Wiek uczestników: przedszkolaki, kl. I–III szkoły podstawowej, wiek 5–9 lat
Punkty z podstawy programowej:
przedszkola: IV.1, IV.5, IV.11
klasy wczesnoszkolne: 5.2.2, 5.2.6, 5.3.1–2

— uczestnicy poznają różne muzealne zakamarki, poznają koordynatorkę programu edukacyjnego i dowiedzą się na czym polega jej praca,
— wspólnie odkryją znaczenie takich słów jak: muzeum, dzieło sztuki, edukacja muzealna,
— przygotują artystyczne, kreatywne ćwiczenie, dzięki któremu w formie zabawy poznają wybrane dzieło sztuki.
 
 
POKAŻ MI SZTUKĘ!

Wiek uczestników: przedszkolaki, kl. I–III szkoły podstawowej, wiek 5–9 lat
Punkty z podstawy programowej:
przedszkolaki: IV.1, IV.11, IV.13–14, IV.19
klasy I–III: IV.1, IV.6, V.1.A–B, V.2.3

— uczestnicy odwiedzą jedną z muzealnych wystaw, za pośrednictwem wideo-zagadki poznają kuratorkę wystaw i dowiedzą się na czym polega jej praca,
— wspólnie odkryją znaczenie takich słów jak: dzieło sztuki, wystawa, kurator, opiekun ekspozycji,
— nauczą się krytycznie patrzeć na przestrzeń wystawienniczą,
— opracują projekt własnej wystawy.
 
 
MUZEALNE PORZĄDKI

Wiek uczestników: kl. IV–VI szkoły podstawowej, wiek: 10–12 lat
Punkty z podstawy programowej: plastyka: I.1, III.1,7–8, polski: III 1.3, III 1.4, III 2.5, IV.2

— uczestnicy dowiedzą się jak funkcjonuje muzeum, jaka jest jego rola, poznają wybraną ekspozycję muzealną, za pośrednictwem krótkiego wideo-wywiadu poznają głównego inwentaryzatora muzeum i dowiedzą się na czym polega jego praca,
— dowiedzą się czym jest kolekcja; poznają zasady kolekcjonowania dzieł sztuki,
— poznają takie pojęcia jak: zabytek, dzieło sztuki, inwentaryzator, karta ewidencyjna,
— uporządkują dzieła sztuki według własnego klucza; przygotują kartę ewidencyjną wybranego dzieła.
 
 
DZIEŁO SZTUKI POD LUPĄ

Wiek uczestników: kl. IV–VI szkoły podstawowej, wiek 10–12 lat
Punkty z podstawy programowej: II.6, II.3

— dzieci dowiedzą się na czym polega konserwacja dzieł sztuki; czego używa się do pielęgnacji prac artystów i artystek,
— dowiedzą się jak przechowuje się dzieła sztuki,
— poznają takie pojęcia jak: konserwacja, rekonstrukcja, kopia,
— przećwiczą konserwatorskie umiejętności.
 
 
MUZEUM – PODAJ DALEJ

Wiek uczestników: kl. IV–VI szkoły podstawowej, wiek 10–12 lat
Punkty z podstawy programowej: plastyka: II.4,6, polski: III.2, III.4

— dzieci dowiedzą się na czym polega praca muzealnego rzecznika prasowego,
— poznają takie pojęcia jak: reklama, promocja, wizerunek medialny,
— wykonają autorskie elementy graficzne i tekstowe, służące promocji Muzeum lub cyklu Muzealni odkrywcy na Facebooku.
 
 


 
 
Prowadząca: Grażyna Kryńska – ukończyła studia na kierunku pedagogika resocjalizacyjna i penitencjarna oraz pedagogika ogólna. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i szkolnym oraz z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie. Aktualnie przewodniczka, edukatorka i kierowniczka zimowych i wakacyjnych półkolonii w Hydropolis: Centrum wiedzy o wodzie.