Oko to pierwszy narząd jakim odbieramy przestrzeń. Dyskusja o estetyce przestrzeni miejskiej narasta z roku na rok – czy to za sprawą aktywistów, którzy walczą z reklamami, czy publikacji – które trafiając na właściwy grunt zaskakująco sprawnie edukują polskie społeczeństwo. Modernizm jest niezwykle istotną częścią tej dyskusji. Niewygodne dziedzictwo modernizmu niesie za sobą wysoką wartość, która często jest niezauważalna w pierwszej chwili.

Dotyczy to również blokowisk – ich szarości, powtarzalności. Zdaniem wielu, uwydatniały one depresję PRLu. Co sprawiło, że tak mocno identyfikujemy walorową estetykę z danym okresem politycznym w Polsce? Czy „szaleństwo kolorystyczne” jest efektem permanentnej szarości? Czy kolory zmieniły wizerunek i odbiór? Czy dzięki termomodernizacji polubimy nasz krajobraz? Jeden z wrocławskich blogerów miejskich pisze: „Brzydko is the new Ładnie” – ale może to tylko racjonalizacja, może rację miał Walter Gropius twierdząc, że architektura powinna być czarno biała, a ludzie powinni być kolorowi?

W dyskusji udział wezmą:

– dr Michał Dębek – urbanista i psycholog. Pracownik wydziału architektury Politechniki Wrocławskiej i adiunkt w instytucie psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego. Specyficzne wykształcenie (psychologów środowiskowych jest na całym świecie ledwie kilkaset) i dociekliwość pcha go do analiz przestrzeni, które przynoszą często niespotykane efekty. Bada mechanizmy mentalne zachodzące z użytkowaniem przestrzeni publicznych, „galerii” handlowych i obszarów mieszkaniowych. Badał też rolę koloru w odbiorze blokowisk.

– Krzysztof Ziental – historyk sztuki, zabytkoznawca, konserwatoznawca. Specjalista od architektury modernistycznej, znany między innymi z walki o zachowanie we właściwej formie dziedzictwa architektonicznego autorstwa K. i M. Barskich. Zainteresowany również blokowiskami, ich nierozpoznaną w pierwszej chwili różnorodnością. Od pół roku Główny Specjalista ds. Rewitalizacji w Urzędzie Miejskim w Kaliszu.

– Marcin Szczelina – krytyk i kurator architektury. Asystent dyrektora Aarona Betskiego na XI Biennale Architektury w Wenecji. Korespondent magazynu „Domus” i felietonista miesięcznika „Sukces”. Ekspert Europejskiej Nagrody Architektonicznej Miesa van der Rohe Award 2015. Współtwórca kolektywu Architecture Snob. Założyciel niezależnej przestrzeni do testowania granic architektury – Furheart Gallery. Debata o modernizmie, którą rozpoczął na Śląsku, odbiła się szeroką dyskusją w środowisku architektonicznym i poza nim.

„Anatomia blokowisk” to cykl pięciu spotkań organizowanych przez Muzeum Współczesne Wrocław dotyczących problematyki osiedli z wielkiej płyty. W ich ramach zastanowimy się jakie są polskie blokowiska? Czy negatywne stereotypy znajdują jakieś przełożenie na faktyczne doświadczenie i jakość życia „na blokach”? Czy można zmienić ich społeczny wizerunek? Kolejne spotkania dotyczyć będą skali miasta, osiedla, w końcu budynku. Nasza uwaga początkowo koncentrować się będzie na aspektach dotyczących społeczeństwa ogólnie i przesuwać w kierunku interesu jednostek, które te blokowiska zamieszkują.

Koordynacja: Bartek Lis (kurator debat i projektów społecznych MWW)