online / Cyberpunk, sztuka i nadzieja na przyszłość

Debata
Od 23.02.2021 do 23.02.2021

Zuza Golińska w swoim najnowszym projekcie Red Giant przekonuje nas, że koniec planety, na której żyjemy, jest tylko kwestią czasu. Za około 5 miliardów lat Słońce wejdzie w fazę końcową i prawdopodobnie pochłonie najbliższe mu planety Układu Słonecznego – Merkurego, Wenus i Ziemię. Opowieść o nieuniknionej katastrofie kładzie się cieniem na przyszłości Ziemi, ale wydaje się niepokojąco znajoma. Do apokaliptycznej wizji przyzwyczaiły nas popkultura, literatura science fiction, a świat, w którym dzisiaj żyjemy, wydaje się realizacją wizji gier komputerowych z lat 90.

Jaką funkcję współcześnie może pełnić popkultura, gdy technologie rodem z opowieści science fiction stają się częścią naszej codzienności? Czy istnieje alternatywa dla mrocznych scenariuszy? Sprzeciw wobec trendu apokaliptycznej przyszłości inspiruje nowe podgatunki: solarpunk czy hope punk, które pozwalają wyobrażać sobie przyszłość w bardziej optymistycznie.

Czy język sztuki ma siłę kreowania alternatywnych scenariuszy? Na ile gry komputerowe mogą służyć jako narzędzie zmiany społecznej? Gdzie jeszcze możemy szukać sposobu na poruszenie zbiorowej wyobraźni?     Uczestniczki i uczestnik dyskusji:

Magdalena Kucenty: pisarka fantastyki, debiutowała w listopadzie 2015 roku opowiadaniem Koziorożec i Smok, trzykrotnie nominowana do nagrody im. Janusza A. Zajdla. W roku 2019 porzuciła karierę administratora IT, by zostać pisarką dla studia CD Projekt Red. W lutym 2021 nakładem wydawnictwa Uroboros wychodzi jej powieść Zodiaki. Genokracja, jest jedną z autorek zbioru Cyberpunk Girls. Opowiadania (2020)

Zofia Skowrońska: specjalistka z zakresu nowych mediów. Właścicielka marki Zula Costumes. Projektantka gier na żywo i twórczyni scenariuszy, która w swoich wydarzeniach łączy popkulturę ze sztuką, kostiumami oraz fantastyką. Kiedy nie zajmuje się postapokalipsą i cyberpunkiem, wykłada w Dolnośląskiej Szkole Wyższej. Na co dzień mieszka we Wrocławiu.

Jakub Zgierski: twórca Games for Impact – międzynarodowego festiwalu, na którym twórcy, badacze i fani gier wideo spotykają się z edukatorami, aktywistami i decydentami politycznymi, aby rozmawiać o społecznym i kulturowym oddziaływaniu tego medium. Kurator programu filmowego w Filmotece Narodowej – Instytucie Audiowizualnym. Pisze o literaturze i kulturze dla Dwutygodnik.com.

Prowadzenie: Agnieszka Szydłowska: dziennikarka zajmująca się kulturą. Od wielu lat prowadzi audycje radiowe i telewizyjne, współpracowała z Programem Trzecim PR i TVP Kultura. Obecnie szaleje i korzysta z internetowej wolności w newonce radio.

Tłumaczenie PJM: Elżbieta Resler: tłumaczka języka migowego Coda (słyszące dziecko niesłyszących rodziców), surdopedagog, sekretarz Wrocławskiego Klubu Sportowego Niesłyszących Świt. Współpracuje z Fundacją Katarynka, dla której przygotowuje tłumaczenia, spektakli teatralnych, filmów, a ostatnio opisów prac na wystawie Prywatne mitologie. Urodziny Marty.     Wydarzenie towarzyszące wystawie Red Giant. Więcej informacji o wystawie >>>    

online / Cyberpunk, sztuka i nadzieja na przyszłość

Zuza Golińska, Red Giant, 2020, fot. Małgorzata Kujda

English AAA

Trwają prace modernizacyjne

Nasza strona ma już nową szatę graficzną i możesz już z niej korzystać. Musimy jednak jeszcze kilka rzeczy poprawić, aby stała się lepsza.

Jeśli widzisz na stronie jakąś nieprawidłowość, będziemy wdzięczni, jeśli ją nam zgłosisz.

Przepraszamy za niedogodności.

OK

Przypomnimy Ci o tym za 15 minut.