Muzeum Współczesne Wrocław zaprasza na letni cykl plenerowych pokazów filmowych w Kinie na dachu. W dobie globalnego Hollywood kino pozostaje najważniejszym organizatorem zbiorowej wyobraźni. Ikonograficzne przedstawienia przenikają do naszej świadomości, a amerykańskie przedmieścia, bezdroża czy światła wielkich miast zdają się być bliższe niż kiedykolwiek.

Twórcy wystawy North America, fani Kerouaca, braci Coen i Davida Lyncha, wyruszyli w wizualną podróż tropem swoich idoli. W jej efekcie stworzyli, składającą się z fotografii i krótkich form literackich, opowieść o miejscach i ludziach, których spotkali na swojej drodze.

Konwencja filmu drogi, którą w North America posługują się Krzysiek Orłowski i Jerzy Piątek, za sprawą kultowych tytułów kina kontrkultury przełomu lat 60. i 70. XX w., takich jak Swobodny jeździec Dennisa Hoppera czy Znikający punkt Richarda Sarafiana, stała się jedną z najbardziej rozpoznawalnych odmian kina gatunkowego.

Puste przestrzenie wokół szerokich autostrad, przydrożne bary, obskurne motele, stare pojazdy, ścieżki dźwiękowe wypełnione rockowymi hymnami budowały świat wokół skłóconych z życiem, poszukujących wolności bohaterów. Jak słusznie zauważył Walter Salles, autor m.in. Dzienników motocyklowych, a także filmowej adaptacji W drodze Kerouaca, tym co wyróżniało najciekawsze filmy gatunku, był „bohater, w którego wewnętrznym konflikcie odbijał się kryzys całej kultury” [1]. Jego tułaczka, najczęściej daleka od sukcesu, okazywała się rozczarowującą ułudą wolności, której tak bardzo pragnął.
 
 
W cyklu filmowym towarzyszącym wystawie North America, z nieco innej perspektywy odniesiemy się do jej głównych „bohaterów”, m.in. podróży, fotografii, a przede wszystkim krajobrazu Ameryki.

Filmową drogę rozpoczniemy w Nebrasce – komediodramacie Alexandra Payne’a (sześć nominacji do Oscara), w którym podstarzały alkoholik Woody, aby odebrać wygrany na loterii milion dolarów, wybierze się wraz z dorosłym synem do tytułowego stanu w środkowo-zachodniej Ameryce.

Następnie przeniesiemy się zdecydowanie na zachód, do Zabriskie Point (nazwa punktu widokowego w kalifornijskiej Dolinie Śmierci) w reżyserii Michelangela Antonioniego, aby przyjrzeć się młodzieżowej kulturze kontestacji końca lat 60.

Ostatnim przystankiem, podsumowaniem naszej filmowej przygody, będzie Dziennik z podróży Piotra Stasika – dokumentalna opowieść o przyjaźni oraz tytułowej podróży mistrza fotografii reportażowej Tadeusza Rolke z zafascynowanym fotografią 15-letnim Michałem.

[1] Walter Salles, Notes for a Theory of a Road Movie, http://www.nytimes.com/2007/11/11/magazine/11roadtrip-t.html
 
 
________________________________
 
 
Nebraska
reż. Alexander Payne, USA 2013, 115’

Mrukliwy, podstarzały alkoholik Woody Grant zostaje zwycięzcą loterii. Aby odebrać milion dolarów, musi udać się do oddalonego o ponad 1000 kilometrów biura loterii w Lincoln. W wyprawie towarzyszy mu pochłonięty własnymi problemami syn David. Wspólna droga okazuje się być zarówno słodko-gorzką podróżą w przeszłość, jak i fundamentem dla ich nowej relacji.

Jak pisał w swojej recenzji Krzysztof Kwiatkowski, Nebraska to „elegia dla dawnej Ameryki. Jednocześnie czuła, momentami zabawna, ale i melancholijnie smutna”. Payne delikatnie zredefiniował reguły gatunku, bohaterami czyniąc przeciętnych mieszkańców środkowych Stanów, ale nie zrezygnował z wizualnych i fabularnych wyznaczników filmu drogi – pustych autostrad, przydrożnych moteli, pick-upów i wyludnionych miasteczek, w których otwarte są tylko bary. Dzięki temu, a także dzięki przepięknym czarno-białym zdjęciom Phedona Papamichaela, udało mu się opowiedzieć ciepłą, intymną historię rodzinną, a jednocześnie wpisać swój film w grę znaczeń, cytatów i wizualnych smaczków odnoszących się do historii kina.
 
 
________________________________
 
 
PROGRAM KINA NA DACHU 2019

► 21 lipca, godz. 21.00
Nebraska, reż. Alexander Payne, USA 2013, 115’

► 11 sierpnia, godz. 20.30
Zabriskie Point, reż. Michelangelo Antonioni, USA 1970, 110’

► 1 września, godz. 20.30
Dziennik z podróży, reż. Piotr Stasik, Polska 2013, 52’
 
 
________________________________
 
 
* wstęp bezpłatny (liczba miejsc ograniczona)
** na wszystkie filmy obowiązują wejściówki do odbioru w dniu projekcji w kasie MWW od godz. 18.00 do 20.00
*** w razie niepogody filmy zostaną zaprezentowane w Kinie Schron na 1. piętrze muzeum