Kino na dachu: Złota klatka
Od 09.07.2017 do 09.07.2017
W związku z trwającą od 2 czerwca do 21 sierpnia wystawą fotografii Gordona Parksa „Aparat to moja broń” Muzeum Współczesne Wrocław zaprasza na serię projekcji filmowych dotyczących tematyki podejmowanej przez słynnego afroamerykańskiego fotografa. Pokażemy sześć bardzo różnych filmów pełnometrażowych, a dodatkowo przygotowaliśmy cztery „Wykłady na Leżakach” – spotkania tematyczne w formule swobodnej rozmowy na muzealnym dachu.
Twórczość Parksa zachęca do komentarza i refleksji na temat sytuacji osób czarnoskórych w Ameryce na przestrzeni lat. Tego, jak od statusu niewolników stopniowo uzyskiwali prawa i jak odnosili się do tego artyści w USA. Kiedy rasistowskie „Narodziny narodu” Griffitha zostały zdyskredytowane? Jakie opowieści pojawiły się w Hollywood w ich miejsce, jakie postaci były przewidziane dla czarnoskórych aktorów? Tym krótkim przeglądem spróbujemy pokazać te przemiany, zwracając też uwagę, że choć pozycja Afroamerykanów w społeczeństwie amerykańskim uległa polepszeniu, nadal są w nim grupy wykluczone, jak chociażby Latynosi. Wyruszcie z nami w tę filmową podróż, byśmy razem zastanowili się nad tymi wątkami, sięgając też do Europy i idei multikulturowej, różnorodnej społeczności, która po latach popularyzacji znajduje się dziś w głębokim kryzysie.
W dniach 22 czerwca, 29 czerwca, 6 lipca i 13 lipca o godz. 19:00 na muzealnym dachu czekają nas „Wykłady na Leżakach”, które odnosić się będą do filmowej treści, jednocześnie poszerzając wątki i dookreślając tematykę prezentowanych w ramach przeglądu obrazów. Pierwszy z wykładów, dotyczący wizerunku Afroamerykanów w kinie hollywoodzkim wygłosi Marta Wróbel (dziennikarka kulturalna współpracująca m.in. z "Polityką", autorka bloga http://czarnaameryka.blog.polityka.pl/), a tydzień później spotkamy się z Martą Malinowską, dziennikarką odpowiedzialną za audycję „Rytm ulicy” w Radiu Wrocław Kultura. Opowie o inspiracji głównego nurtu kulturą, która miała swój początek wśród czarnej biedoty. W lipcu porozmawiamy o rasach i grupach współcześnie dyskryminowanych w USA, a na koniec o multikulturowej wizji świata.
Kino na dachu: „Złota klatka”, reż. Diego Quemada-Diez, Hiszpania/Meksyk/Gwatemala 2013, 110' 9.07, g. 21:30, taras na dachu MWW
„Ameryka Łacińska nie należy do regionów znajdujących się w centrum naszych zainteresowań. Tymczasem, dzieje się tam jedna z największych humanitarnych tragedii – porównywalna, a w zasadzie przewyższająca rozmiarami tragedię związaną z destabilizacją Bliskiego Wschodu i ekspansją Państwa Islamskiego. Dziesiątki czy setki tysięcy osób pozbawionych perspektyw (nie sposób dokładnie oszacować skali tego zjawiska) traci życie starając się dotrzeć do kraju postrzeganego jako oaza wolności i dobrobytu. Ich sytuację bezwzględnie wykorzystują handlarze ludźmi, wymuszający okupy od członków ich rodzin, zmuszający młode kobiety do prostytucji, a mężczyzn – do ciężkiej pracy fizycznej. Czasami, kiedy uznają porwanych ludzi za bezużytecznych – zwyczajnie ich mordują. Jednocześnie imigranci muszą uważać na meksykańską policję – która zresztą funkcjonuje w swoistej patologicznej symbiozie ze światkiem przestępczym. Na końcu łańcucha pozostają coyotes – przemytnicy, u których grupa tych którym się najbardziej na tej drodze poszczęściło powierza swoje ostatnie oszczędności w zamian za zobowiązanie do przerzucenia przez pilnie strzeżoną granicę – niekoniecznie z gwarancją sukcesu, i niekoniecznie w najbardziej bezpiecznym miejscu. Przekroczenie granicy otwiera nowy rozdział dramatu, który rzadko kończy się prawdziwym happy endem. Świat pozostaje ślepy na tę tragedię, w Polsce o skali problemu wiedzą może czytelnicy reportaży Artura Domosławskiego i nieliczna grupa znawców regionu.
Od niedawna szansę na “dotknięcie” problemu mają polscy widzowie – 20 marca do polskich kin wszedł film “Złota klatka”, ukazujący historię trojga (a właściwie czworga – ale skład zmienia się w trakcie podróży) nastolatków podejmujących próbę przejścia przez szlak przy którym bledną przygody pionierów Dzikiego Zachodu. Reżyser, Diego Quemada, dołożył starań, aby obraz odwzorowywał w sposób wręcz ascetyczny rzeczywistość trudów tej podróży. W sposób dyskretny nakreśla istnienie problemów społecznych trapiących społeczeństwa Ameryki Łacińskiej. Sara, jedyna dziewczyna z grupy, ukrywa swoją kobiecość pod czapką bejsbolową, skrywającą ostrzyżone “na chłopięco” włosy i grubo obwiniętym wokół klatki piersiowej bandażem – zdaje sobie sprawę, że jako kobieta jest o wiele bardziej narażona na doświadczanie przemocy niż jej koledzy. Konflikt między Juanem i Chaukiem można odczytywać w kontekście poczucia zagrożenia, jakie poczuł Juan, kiedy między jego dziewczyną a nowo przybyłym chłopcem zaczęły rozwijać się przyjazne relacje. Konflikt ten nie jest jednak pozbawiony poczucia rasistowskiej wyższości białego chłopca nad Indianinem”.
Fragment recenzji Michała Żakowskiego
PROGRAM FILMOWY Otwarcie (Kino Schron): 7.06, g. 18:00 | „Shaft”, reż. Gordon Parks, USA 1971, 100'
Kino Na Dachu: 18.06, g. 21:00 | „Zniewolony. 12 Years a Slave”, reż. Steve McQueen, USA 2013, 133'
2.07, g. 21:30 | „Soul Power”, reż. Jeffrey Kusama-Hinte, USA 2008, 93'
9.07. g. 21:30 | „Złota klatka”, reż. Diego Quemada-Diez, Hiszpania/Meksyk/Gwatemala 2013, 110'
16.07, g. 21:30 | „Szkoła Babel”, reż. Julie Bertucelli, Francja 2014, 89'
Zamknięcie (kino Schron): 19.07, g. 18:00 | „Malcolm X”, reż. Spike Lee, 1992, 202'
*na wszystkie wydarzenia wstęp jest bezpłatny **na wszystkie filmy obowiązują wejściówki (liczba miejsc ograniczona). Bezpłatne wejściówki do odbioru w dniu projekcji w kasie MWW ***w razie niepogody filmy zostaną zaprezentowane w Kinie Schron na 1 piętrze muzeum
Kurator cyklu filmowego: Lech Moliński Kurator projektów społecznych MWW: Bartek Lis


Trwają prace modernizacyjne
Nasza strona ma już nową szatę graficzną i możesz już z niej korzystać. Musimy jednak jeszcze kilka rzeczy poprawić, aby stała się lepsza.
Jeśli widzisz na stronie jakąś nieprawidłowość, będziemy wdzięczni, jeśli ją nam zgłosisz.
Przepraszamy za niedogodności.
OKPrzypomnimy Ci o tym za 15 minut.