Staram się czytać wystawy tak jak potrafię najlepiej, czyli językiem socjologicznym. Sztuka jest dla mnie takim samym tekstem, jak wiersz czy wywiad. Podczas oprowadzania zwrócę Waszą uwagę na kwestie i zjawiska społeczne, które stały się tematem dla Ewy Axelrad. Mam nadzieję na dyskusję z Wami!
/Bartek Lis – kurator projektów społecznych MWW, doktor socjologii/

Wystawa powstaje w czasie globalnego wzrostu tendencji nacjonalistycznych i związanych z nimi spontanicznych lub zorganizowanych aktów agresji, do których dochodzi ze strony bojówek czy też policji. Projekt zwraca uwagę na przerażająco bezpośredni związek między bieżącymi wydarzeniami i przemocą, która od zarania dziejów znajdowała swoje ujście, kryjąc się za maskami, zbrojami czy tarczami. Ambiwalencja prac, które nie definiują ostatecznie podmiotu i nie dostarczają nam prostych odpowiedzi na pytania: kto ubrany był w kamizelkę podziurawioną kulami, kto trzymał sztandar lub kim byli obejmujący się mężczyźni, kieruje naszą czujność na przerażający uniwersalizm i podobieństwo przemocy po obu stronach ulicznej barykady.
/Sylwia Serafinowicz – kuratorka wystawy/