Inga Iwasiów - Dotyk jako zadanie narracyjne
Problematykę dotyku można widzieć w kontekście sensualizmu w sztuce. Mówić wówczas trzeba o ekwiwalentach doznań dotykowych, na przykład obrazach, dźwiękach, kolorach, ale także o metaforyce. W tradycji literackiej istnieją utwory w całości poświęcone temu zastępowaniu jednych doznań drugimi. Zapewne najbardziej znanym przykładem mogłoby być Pachnidło. Historia pewnego mordercy Patricka Süskinda. W literaturze polskiej po 1989 roku próbą opisu wchodzenia w obraz przez smak, ogniskujący w sobie najintymniejszy sposób badania powierzchni, była powieść Manueli Gretkowskiej Tarot paryski.
Opis dotykania jest ważnym zadaniem literatury erotycznej. Chcę zastanowić się wobec tego, jakimi metodami można się posłużyć, by wprowadzić czytelnika w intymną relację z bohaterami. Nie chodzi tu wyłącznie o dwoje bohaterów wewnątrz powieści, ale o „przepisanie”, „przeniesienie” relacji autorki-czytelników- bohaterów. W jaki sposób można zagęścić sensualną grę, dać wrażenie bezpośredniego uczestnictwa w wymianie doznań? Obok scen erotycznych, chcę poddać analizie również takie, które są zadaniami granicznymi – dotykanie martwego ciała, choroba. Idzie bowiem nie tylko o przyjemność, lecz i o jej brak. O ciężar kulturowych zakazów, i o empatię. Poddam analizie własne próby narracyjne, żeby spróbować odsłonić intencje i zapytać, pod jakimi warunkami możliwe jest wywiązanie się z zadania narracyjnego, przed którym stajemy, opisując intymność.

"Touch the air" il. Lilynoelle

Trwają prace modernizacyjne
Nasza strona ma już nową szatę graficzną i możesz już z niej korzystać. Musimy jednak jeszcze kilka rzeczy poprawić, aby stała się lepsza.
Jeśli widzisz na stronie jakąś nieprawidłowość, będziemy wdzięczni, jeśli ją nam zgłosisz.
Przepraszamy za niedogodności.
OKPrzypomnimy Ci o tym za 15 minut.