W czasie drugiej wojny światowej Niemcy wydali kilkanaście kart pocztowych z widokami Auschwitz. Karty te używane były przez Niemców, którzy z różnych powodów w czasie wojny znaleźli się w mieście. W swoim wystąpieniu przedstawię serię sześciu pocztówek przedstawiających malowniczy obraz Auschwitz i okolic. Analizowane karty potraktuję jako rodzaj „żywych skamieniałości”, w których warstwa wizualna, tekstualna i materialna splatają się ze sobą. Parafrazując tytuł książki W.J.T. Mitchella, będę zastanawiać się nad tym, „czego pragną krajobrazy”, jakie wyobrażenia kryją się za idyllicznymi obrazami Auschwitz? Jak postaram się pokazać, enigmatyczny dopisek „Jak w Afryce” umieszczony na jednej z pocztówek świadczy o tym, iż Niemcy traktowali podbite na Wschodzie ziemie jak zamorskie kolonie. Interesować będzie mnie zatem przede wszystkim imperialny aspekt krajobrazu i jego uwikłanie w politykę prowadzoną przez Trzecią Rzeszę.

Jacek Małczyński – absolwent wrocławskiego kulturoznawstwa, autor pracy doktorskiej pt. Krajobrazy Zagłady. Przyroda w przedstawieniach i miejscach pamięci Holocaustu. Publikował m.in. w „Tekstach Drugich” oraz „Przeglądzie Kulturoznawczym”. Współredaktor książek: Do rzeczy! Szkice kulturoznawcze (2011) oraz Kultura nie-ludzka (2015). W 2015 odbywał staż w Leiden University Centre for the Arts in Society. Współpracuje z Laboratorium Humanistyki Współczesnej oraz Pracownią Badań Pejzażu Dźwiękowego na Uniwersytecie Wrocławskim.