Muzyka jako narzędzie władzy
Wykład
(czwartek), godz. 18:00, Beautiful Tube, poziom I, wstęp bezpłatny
Muzyka ma wielką władzę nad człowiekiem. Można się zastanowić, czy jest to spowodowane bezbronnością naszego zmysłu słuchu, które nie tak łatwo wyłącza się jak zmysł wzroku. Zamknięcie oczu w sensie metaforycznym i dosłownym jest odmową uczestniczenia. Zaś nasze uszy są otwarte bez przerwy, w dzień i nocy. Często docierają do nas dźwięki bez naszej zgody i świadomości. W Biblii Bóg Izraela nie mówi do swoje ludu: „patrz”, ale „słuchaj”. W tradycji judaistycznej słuchanie jest czynnością najważniejszą podniesioną do sfery sacrum.
Muzyka może być groźnym i okrutnym narzędziem polityki. Manipuluje się nią społeczne nastroje, często stoi ona na straży reżimów i służy jako narzędzie przemocy i zastraszenia. Talibowie po przejęciu władzy w Afganistanie w 1994 roku, obawiając się „zgubnego” wpływu muzyki na umysły wiernych, zakazali grania, śpiewania i słuchania muzyki oraz palili instrumenty muzyczne, masakry w Rwandzie poprzedzano muzyką pop, natomiast Amerykanie wykorzystywali muzykę w celu wymuszania zeznań na więźniach w zatoce Guantanamo.
W czasach, kiedy demokracja święci triumfy, a społeczeństwo chce wierzyć w umowę społeczną, i zamyka oczy na wszelkie sposoby manipulacji, perswazji, kontrolowania indywidualnego i zbiorowego, należy zadać sobie pytanie o rodzaj relacji łączących muzykę i społeczeństwo. Warto również zastanowić się, jaki jest współcześnie jej status.
Joanna Posłuszna jest adiunktem w Instytucie Psychologii na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, z wykształcenia jest psychologiem (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu) i teoretykiem muzyki (Akademia Muzyczna w Krakowie). Jest doktorem nauk humanistycznych w zakresie psychologii. Jest stypendystką The Alma Owen Lloyd Memorial Scholarship (Jung Center, Houston), New School for Social Research (New York). Jej zainteresowania naukowe skupiają się wokół zagadnień związanych z psychologią sztuki, w szczególności psychologią muzyki, problematyką twórczości oraz narracji. Jest autorką monografii Osobowość a preferencje muzyczne, redaktorką i współredaktorką kilku książek, a także redaktorką serii wydawniczej Psychology of Art and Creativity.
Kurator debat Bartek Lis
Dodano:13.10.16
Udostępnij: Facebook, Twitter