RENATA TAŃCZUK — „KOLEKCJONOWANIE JAKO DOŚWIADCZENIE HAPTYCZNE”
Kolekcjonowanie przywykliśmy kojarzyć przede wszystkim z doznaniami wzrokowymi, a dopiero w dalszej kolejności z dotykowymi, słuchowymi, smakowymi, czy węchowymi. Wymaga ono często uruchomienia wszystkich rodzajów zmysłów, a zmysł wzroku nie zawsze jest w nim najważniejszy. Walter Benjamin w swoich rozważaniach nad kolekcjonowaniem eksponuje rolę dotyku w praktyce kolekcjonerskiej, nazywa kolekcjonera "dotykowcem”. Zmysł dotyku, w zachodniej kulturze jest jednak zmysłem najbardziej zapomnianym i zmarginalizowanym. Warto zastanowić się więc nad powodami, dla których ten znakomity filozof kolekcji właśnie temu zmysłowi przyznaje tak wielkie znaczenie. Rozważania nad rolą dotyku w kolekcjonowaniu i specyfiką haptycznego doświadczenia kolekcjonerskiego zostaną poprzedzone charakterystyką ujęcia kolekcji z perspektywy "wzrokocentrycznej”.

“Portret Ambrożego Vollarda”, Pierre Auguste Renoir

Trwają prace modernizacyjne
Nasza strona ma już nową szatę graficzną i możesz już z niej korzystać. Musimy jednak jeszcze kilka rzeczy poprawić, aby stała się lepsza.
Jeśli widzisz na stronie jakąś nieprawidłowość, będziemy wdzięczni, jeśli ją nam zgłosisz.
Przepraszamy za niedogodności.
OKPrzypomnimy Ci o tym za 15 minut.