Szukaj,
,

BIP,
MWW, pl. Strzegomski 2a, 53-681 Wrocław
Tel. 71 356 42 57, mww@muzeumwspolczesne.pl
Pon. 10.00-18.00, Wt. zamknięte, Śr.-Nd. 12.00-20.00
więcej
Stany skupienia 15.03.19–20.05.19

Artystki:
Natalia LL oraz
Marina Abramović, Anna Baumgart,
Agata Bogacka, Geta Brătescu,
Anetta Mona Chişa & Lucia Tkáčová,
Cipedrapskuad (Maria Toboła,
Dominika Olszowy, Fryderyk Lisek),
Alexandra Croitoru, Anča Daučíková,
Alla Georgieva, Teresa Gierzyńska,
Katarzyna Górna, Aneta Grzeszykowska,
Izabella Gustowska, Sanja Iveković,
Elżbieta Jabłońska, Zuzanna Janin,
Anna Jermolaewa, Jagoda Kaloper,
Šejla Kamerić, Adu Karczmarczyk,
Barbara Konopka, Katarzyna Kozyra,
Zofia Kulik, Ewa Kuryluk, Anna Kutera,
Cecylia Malik, Jolanta Marcolla,
Dóra Maurer, Teresa Murak,
Anna Niesterowicz, Dorota Nieznalska,
Tanja Ostojić, Ewa Partum,
Liliana Piskorska, Anna Płotnicka,
Jadwiga Sawicka, Sędzia Główny,
Jana Shostak, Teresa Tyszkiewicz,
Julita Wójcik, Ewa Zarzycka,
Agata Zbylut, Alicja Żebrowska.
 
 
Wystawa Stany skupienia – tytuł zaczerpnięty z jednej z prac Natalii Lach-Lachowicz – koncentruje się na wizerunkach własnych, które artystka wykonywała niemal od początku swojej kariery. Choć wykorzystywane przez nią strategie posługiwania się swoim wizerunkiem zmieniały się na przestrzeni lat, wrocławska artystka konsekwentnie sytuowała w centrum sztuki przedstawienie własnej twarzy i ciała. Jej pięćdziesięcioletni dorobek jest konfrontowany na ekspozycji z pracami ponad 40 artystek z Polski i państw byłego bloku wschodniego. Takie zestawienie pozwala nie tylko na uważną analizę historycznych przemian zagadnienia kobiecego autoportretu w sztuce, ale także na polemiczne odczytanie twórczości głównej bohaterki.

Skupiona na medium fotografii, wideo i działaniach dokamerowych wystawa zwraca uwagę na moment skierowania przez twórczynie obiektywu na nie same, stawiając pytania o performowanie własnej osoby, strategie reprezentacji oraz tworzenie i dekonstrukcję wizerunku kobiety. Podkreślana na wystawie historyczna spuścizna i ciągłość tych dociekań pozwalają na spojrzenie z innej perspektywy na współcześnie wszechobecne zjawisko selfie, którym nasycone są nie tylko media społecznościowe, ale i artystyczny dyskurs. Stany Skupienia, przedstawiając historyczny i międzynarodowy kontekst autoportretów, problematyzują wieloznaczny gest autoanalizy i stawiają pytania dotyczące samodefiniowania się artystek oraz postrzegania roli kobiety w społeczeństwie.

Pośród podejmowanych przez zaproszone artystki wątków znajdują się dociekania dotyczące uprzedmiotowienia kobiecego ciała, skopofilii, emancypacyjnych oraz opresyjnych aspektów seksualności, narcyzmu, akceptowanych i kwestionowanych ról społecznych, prawa do samostanowienia i indywidualnych wolności. Istotny jest także wpływ ikonografii i mitologii na sposoby reprezentacji, rolę tradycji i potencjalną zmianę statusu współczesnej twórczyni. Mnogość perspektyw traktujących o kobiecym doświadczeniu składa się na wielowątkową opowieść, w której społeczna i polityczna rola kobiet przeplata się z prywatnymi narracjami.

Skupiając się na zagadnieniu autoreprezentacji w sztuce, ekspozycja Stany skupienia pozwala nie tylko na nowe odczytanie twórczości wybitnej wrocławskiej artystki, ale także przedstawienie jej w sąsiedztwie kanonicznych dzieł definiujących rozumienie sztuki kobiet w Europie Środkowo-Wschodniej.
 
 
Użyczający:
Galeria Arsenał w Białymstoku, Galeria Lokal_30, Galeria Piekary / Cezary Pieczyński, Galeria Raster, Fundacja Signum, Fundacja Sztuki Polskiej ING, Kolekcja Joanny i Krzysztofa Madelskich, Kontakt. The Art Collection of Erste Group and ERSTE Foundation, MOCAK Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie, The Museum of Contemporary Art Zagreb, Muzeum Sztuki w Łodzi, Slovak National Gallery w Bratysławie, Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera w Warszawie, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki w Warszawie
oraz
Artystki biorące udział w wystawie.
 
 
Kuratorka:
dr Małgorzata Miśniakiewicz

Materiały do pobrania Download files # Przewodnik po wystawie "Stany skupienia" # Guide to the "States of Focus" exhibition # Dokumentacja fotograficzna wystawy - część 1. Fot. Małgorzata Kujda © Muzeum Współczesne Wrocław, 2019 # Photo documentation of the exhibition - part 1. Photo by Małgorzata Kujda © Wrocław Contemporary Museum, 2019 # Dokumentacja fotograficzna wystawy - część 2. Fot. Małgorzata Kujda © Muzeum Współczesne Wrocław, 2019 # Photo documentation of the exhibition - part 2. Photo by Małgorzata Kujda © Wrocław Contemporary Museum, 2019 Dodano:26.02.19 Udostępnij: Facebook, Twitter
Wernisaż:
15.03.19, godz. 18.00
3 i 4 piętro

Oprowadzanie kuratorskie:
24.03.19, godz. 15.00

Uwaga!
Wstęp na wernisaż i wystawę
przeznaczony jest dla osób
powyżej 15. roku życia
Opening:
15.03.19, 6 pm
3rd and 4th floor

Curator-led tour:
24.03.19, 3.00 pm

Attention!
Admission to the opening
and exhibition is only for
people over 15 years old
il. Grupa Projektor il. Grupa Projektor Natalia LL, "Stany skupienia", 1980, dzięki uprzejmości artystki i galerii Lokal_30, Warszawa Natalia LL, "States of Focus", 1980, courtesy of the artist and Lokal_30 Gallery, Warsaw Geta Brătescu, "Self-Portrait, Towards White", 1975, © Kontakt Collection, Wiedeń Geta Brătescu, "Self-Portrait, Towards White", 1975, © Kontakt Collection, Vienna Dóra Maurer, "Objectified Outlines", 1981, kolekcja Muzeum Współczesnego Wrocław Dóra Maurer, "Objectified Outlines", 1981, collection of Wrocław Contemporary Museum Marina Abramović, "Dragon Head", 1990, kolekcja MOCAK-u Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie Marina Abramović, "Dragon Head", 1990, collection of MOCAK Museum of Contemporary Art Kraków Katarzyna Kozyra, "Olimpia (biała)", 1995, kolekcja Fundacji Signum, Poznań Katarzyna Kozyra, "Olympia (white)", 1995, collection of Signum Foundation, Poznań Sędzia Główny, "Hommage a Natalia LL", 2006, kolekcja Galerii Arsenał w Białymstoku Sędzia Główny, "Hommage a Natalia LL", 2006, collection of Arsenal Gallery, Białystok Aneta Grzeszykowska, "Bez tytułu", z serii "Model", 2017, dzięki uprzejmości Galerii Raster, Warszawa Aneta Grzeszykowska, "Untitled", from the series "Model", 2017, courtesy of Raster Gallery, Warsaw Cecylia Malik, "Matki Polki na wyrębie", 2017, dzięki uprzejmości artystki i Teatru Powszechnego im. Zygmunta Hübnera, Warszawa Cecylia Malik, "Polish Mothers on Tree Stumps", 2017, courtesy of the artist and Zygmunt Hübner Powszechny Theatre, Warsaw
Zamknij
Ta strona używa plików cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie zgodnie z ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej Zamknij
Szanowni Państwo, zgodnie z RODO, dbając o Państwa prywatność, prosimy o dobrowolną zgodę na przetwarzanie przez nas Państwa danych dostarczonych przez Państwa podczas korzystania z serwisu. Klikając „Akceptuję” lub zamykając okno, zgadzają się Państwo na poniższe warunki. Mogą Państwo też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres. AKCEPTUJĘ
Zamknij