Jeśli nie oddzielilibyśmy się od śnienia,
to do rozumienia snów nie musielibyśmy
stosować skojarzeń.

Arnold Mindell
 
 
Choć często o tym zapominamy, codziennie wybudzamy się z krainy snu do “świata jawy”. Sekwencja ulotnych obrazów, to często jedyne, co z tego pamiętamy. Od przyjemności zanurzenia się w sen do zrozumienia go istnieje ogromna przepaść. Język snu ma swój własny alfabet, a wyrażanie go w języku mówionym pozbawia to doświadczenie właściwej mu głębi. Jedynie śniący ma do niego czasowy dostęp, który wytraca się w miarę zwiększania ilości bodźców napływających z rzeczywistości. To co z niego zostaje wydaje się być nieprzetłumaczalne.

Wejdź w oniryczny pejzaż, który pozwoli Ci śnić na jawie. Daj się ponieść intuicji i z symbolicznych elementów wyraź to, co w języku niewyrażalne.

Wystawa interaktywna Obrazośnienie to przestrzeń, która zaprasza do wejścia w proces twórczy i zwizualizowania swojego wewnętrznego snu, który przydarza się nam się nieustannie – nawet wtedy, gdy nie jesteśmy tego świadomi. Wg Arnolda Mindella i jego koncepcji Śnienia – jawa nie różni się od świata snu, a my stale jesteśmy w nim pogrążeni. To czego codziennie doświadczamy na poziomie subtelnych, zwykle marginalizowanych odczuć i wrażeń, manifestuje esencję Śnienia. Zwykle, zbyt zajęci “realnością”, przeoczamy to, co dla nas naprawdę istotne. Sen podsuwa nam te doznania pod postacią pozornie niezrozumiałych abstrakcyjnych wizji. W nich wyrażają się m.in. nagromadzone podczas dnia niepokoje, dokonuje synteza myśli, a także generowane są nowe pomysły i potężne wglądy.

Przestrzeń wystawy została zaprojektowana jako narzędzie do “świadomego Śnienia” – wyrażania skumulowanych w umyśle i ciele napięć pod postacią surrealistycznych kolaży. To miejsce ulokowane poza rzeczywistością czerpie z mocy symboli oraz wieloznaczności języka, z których jest budowana narracja snów na wystawie. Wykorzystanie poetyki snu umożliwia Nam, bawiącym się instalacją, poczucie swobody emocjonalnej i behawioralnej, a także pozwala puścić wodze intuicji i wyobraźni. Narzędziem do interpretowania układanych snów jest przewodnik opisujący mechanizmy rządzące tą krainą. Ułatwi on dotarcie do znaczeń, które sami zapisaliśmy w intuicyjnie ułożonych kompozycjach. Instalacja Obrazośnienie pozwala zinterpretować i zrozumieć własne śnienie na jawie.

Wejrzyj w siebie. Jaki sen śnisz? A może to pewien sen śni Ciebie?
 
 
Autorki projektu:

Patrycja Mastej
Absolwentka i wykładowczyni Wydziału Architektury Wnętrz i Wzornictwa na Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP. Współlaureatka Nagrody Kulturalnej “Gazety Wyborczej” wARTo w 2009 roku za projekt “Interaktywny Plac Zabaw”. Działa aktywnie na polu sztuki współczesnej i designu. Zawodowo zajmuje się projektowaniem interaktywnych wystaw, grafik i ilustracji. Równolegle realizuje cyklicznie wystawy indywidualne, w których bada procesy związane z pamięcią i świadomością ciała, wykorzystując metodę twórczą tancerzy Butoh. Współpracuje z Muzeum Współczesnym Wrocław, od 2012 roku jest inicjatorką i autorką wystaw interaktywnych z cyklu “Samoobsługowe Muzeum”.

Magdalena Skowrońska
Absolwentka Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych oraz Psychologii na Uniwersytecie Wrocławskim. Studiowała w Liberal Arts and Sciences na Uniwersytecie w Tilburgu 2008/2009, jest beneficjentką półrocznego stypendium na Universidad Complutense de Madrid 2011/2012. W latach 2014–2017 kuratorka programu edukacyjnego w Muzeum Współczesnym Wrocław. W latach 2015–2017 współpracowała z Akademią Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Geperta we Wrocławiu w roli wykładowcy na kierunku Mediacja Sztuki. Od roku 2014 wspólnie z artystką Patrycją Mastej opracowuje i kuratoruje wystawy interaktywne, w tym wystawy z cyklu “Samoobsługowe Muzeum”. Jest trenerką sztuki, psycholożką, prowadzi m.in. warsztaty sensualne, angażuje się w projekty społeczne, które wzmacniają poczucie wspólnoty z wykorzystaniem metod twórczych.