POLSKA GOŚCINNOŚĆ. DEBATA I

Czy „polska gościnność” stała się mitem czy wciąż jest praktyką kulturową?
 
Sarmacka gościnność znana była w całej Europie. Obcokrajowcy przybywający do Rzeczypospolitej wiedzieli, że Polacy to niezwykle serdeczny naród. Szczególnie mile witani byli przybysze przynoszący wieści z odległych stron.
 
Dziś polska gościnność jest wystawiona na próbę. Bo nie chodzi o kilkudniowe wspólne świętowanie, ale o społeczne współżycie. O rezygnację z części własnego komfortu. O myślenie ponad własnym ogrodzeniem, ponad bramą zamkniętego osiedla. Temat uchodźców wydaje się kluczowy i graniczny. To otwartość na uchodźców staje się miarą współczesnej polskiej – i nie tylko – gościnności. Bo to ludzie mało oczekiwani, inni. Bo mogą zmienić nasze podwórko. Siłą Europy była otwartość i ciekawość innych kultur. Umieliśmy czerpać z różnorodności, mieliśmy addytywny stosunek do nowego. Dziś ogarnął nas strach przed innym. Podskórny lęk stał się dominującym czynnikiem determinującym nasz światopogląd. Boimy się utraty stabilizacji, tego, że inny nam ją odbierze. A przecież my, Polacy, też byliśmy wielokrotnie uchodźcami.
 
Artyści – w tym najmłodsze pokolenie – nie są obojętni na aktualne problemy społeczne. Jesteśmy ciekawi ich opinii dlatego zapraszamy na rozmowę o polskiej gościnności.
 
 
Uczestnicy:

Marta Frej
(ur. 1973) absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. W latach 2005–2009 asystentka w pracowni rysunku i malarstwa prof. M. Czajkowskiego. Malarka, ilustratorka, animatorka kulturalna, prezeska Fundacji Kulturoholizm, mama Maćka, współzłożycielka Klubu Krytyki Politycznej w Częstochowie. Laureatka nagrody Okulary Równości 2015, przyznawanej przez Fundację im. Izabeli Jarugi-Nowackiej. Aktualnie pracuje w Centrum Promocji Młodych w Częstochowie.

Piotr Kmita
(ur. 1981) absolwent Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. W swej twórczości posługuje się różnego rodzaju środkami formalnymi (malarstwo, grafika, instalacja), których używa do komentowania szerokiego wachlarza problemów, ze szczególnym uwzględnieniem miejsca artysty we współczesnym świecie. W pełnych zdystansowanej ironii realizacjach, nie boi się konfrontacji z artystycznymi autorytetami. Laureat Nagrody WARTO (2012).

Edyta Kowalewska
(ur. 1991) absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku w pracowni prof. Krzysztofa Gliszczyńskiego. Aneks do dyplomu zrealizowała w pracowni rysunku dr hab. Anny Królikiewicz. Aktualnie asystentka w pracowniach malarstwa i rysunku dr. hab. Dariusza Syrkowskiego oraz dr hab. Grażyny Kręczkowskiej na wydziale grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Mieszka i tworzy w Gdańsku. Rezydentka Kolonii Artystów w Gdańsku. Laureatka Grand Prix w kategorii malarstwo w konkursie „Świeża Krew”.

Tomasz Kosiński
(ur. 1971) człowiek kultury. Działa w przestrzeni miejskiej i społecznej. Wiceprezes fundacji Kulturoholizm, współorganizator Festiwalu Sztuki Współczesnej Arteria, pracownik Ośrodka Promocji Młodych w Częstochowie. Aktywnie tworzy i wspiera sztukę w duecie z Martą Frej.

Iwona Ogrodzka
(ur. 1991) absolwentka wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. W roku akademickim 2013/2014 odbyła stypendium w Akademii Sztuk Pięknych w Wilnie. Pełniła funkcję kuratorki Galerii Sztuki Współczesnej MD_S we Wrocławiu (2015–2016). Laureatka Przeglądu Młodej Sztuki „Świeża Krew” (2016) oraz przeglądu Promocje w Legnicy (2016). Współzałożycielka i członkini Wytwórni Wykwitex. Zajmuje się malarstwem oraz sztuką nowych mediów.

Marzena Sadocha
(ur. 1978) absolwentka dziennikarstwa Uniwersytetu Wrocławskiego. Autorka dramatów, reżyserka, pisarka. W latach 2010– 2016 dramaturżka Teatru Polskiego we Wrocławiu, sekretarz redakcji „Notatnika Teatralnego”, wykładowczyni Dolnośląskiej Szkoły Wyższej we Wrocławiu. Autorka Media Medei (Teatr Polski we Wrocławiu), autorka i reżyserka Tu mówi Elektra (Teatr Capitol).

Jana Shostak
(ur. 1993) absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, doktorantka na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. W swojej praktyce artystycznej skupia się na działaniach aktywizujących/hakujących społeczność wewnątrz pozaartystycznego systemu. Wierzy w skuteczność sztuki. Laureatka m.in. Nagrody Krytyków podczas wystawy Najlepsze Dyplomy ASP, Grand Prix festiwalu Młode Wilki ’16.
 
 
Moderatorka:

Karolina Jaklewicz
(ur. 1979) absolwentka Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. W 2017 roku obroniła rozprawę habilitacyjną. Malarka, kuratorka, wykładowczyni, autorka tekstów o sztuce. Należy do międzynarodowej grupy artystów posługujących się językiem geometrii skupionych wokół prof. Bożeny Kowalskiej. Uważa, że sztuka abstrakcyjna jest zaangażowana. Wykładowczyni na Wydziale Architektury Politechniki Wrocławskiej. Kuratorka programowa Galerii Sztuki Socato, pomysłodawczyni i kuratorka ogólnopolskiego Przeglądu Młodej Sztuki „Świeża Krew”.

Skip to content