„ŚWINIOPAS”

Pierwszy pełnometrażowy film Wilhelma Sasnala to obraz dwóch dni z życia bliżej nieokreślonej, pewnie polskiej wsi. Nie wiadomo, kiedy dzieje się akcja filmu, drobne elementy sugerują, że po II wojnie światowej. Główni bohaterowie to tytułowy Świniopas pracujący u brutalnego i prymitywnego gospodarza, trzymana pod kluczem, traktowana jak służąca córka tego ostatniego – Kaśka, oraz dziewczyna ze wsi, Julka, i tajemniczy włóczęga z gitarą drażniący swoją obecnością lokalną ludność. Wszystkich mieszkańców wsi łączy strach i nienawiść wobec obcych oraz pogarda, którą darzą siebie nawzajem. Wynika ona zapewne z niemożliwej do zaspokojenia chęci ucieczki, której nikt nie podejmuje oraz nikt nie pozwala podjąć innym. Świat w filmie Sasnala to „gnojowisko”, w którym kotłują się fragmenty zdegenerowanej, wiejskiej rzeczywistości. Chałupy przypominają więzienia, stodoły to kryjówki na łupy z szabru, w oborach zamyka się obcych, a w grobach zamiast ciał przechowuje złoto. Powietrze jest ciężkie, lepkie; wszędzie pełno much. Gdzieś w oddali unosi się tłusty dym, słychać ujadanie psów.

Odurzająca opowieść o amorficznej rzeczywistości odpowiada strukturze filmu, którego poszczególne części można traktować, jak pojedyncze obrazy, podobne do tworzonych przez Sasnala już wcześniej, na taśmie celuloidowej i płótnie. W Świniopasie odnaleźć można ujęcia i sceny przedstawiające typowe, środkowoeuropejskie krajobrazy niczym z malarskiego cyklu Mościce, a bohaterowie przedstawieni zostali w nim, jak na malowanych i filmowanych przez artystę portretach: jedni naszkicowani szybko, komiksowo, inni z pietyzmem. Równie intrygujący jest język filmowy Sasnala, który bawi się filmowymi środkami korzystając raz z formy wideoklipu (elementem konstytutywnym formy i narracji jest niezwykle ważna we wszystkich realizacjach ścieżka dźwiękowa), gdzie indziej slideshowu, który stosuje nietypowe, nieoczywiste ujęcia, momentami tworząc swoisty film w filmie. Najważniejszą cechą Świniopasa jest metanarrcja filmowa i muzyczna. Przy tym wszystkim reżyser stara się być nieprzeźroczysty: ujawnia swoją obecność w filmie, uczestniczy w akcji ukazując sam proces kręcenia: metaforycznie, ale i fizycznie, pokazując swój cień i odbicie w szybie. Wprowadza do filmu kamerę – traktowaną także jako metaforę twórcy; sprawia, że staje się ona nie tyle rekwizytem, co bohaterką akcji, a ostatecznie zostaje unicestwiona.

Dominik Kuryłek
Ewa Małgorzata Tatar

Wilhelm Sasnal (ur. 29 grudnia 1972 w Tarnowie) – polski malarz, autor filmów. 
W latach 1996-2001 współtworzył grupę Ładnie. Malarstwo Sasnala stanowi głos pokolenia lat 70., dorastającego w okresie transformacji systemu politycznego. Bywa społecznie zaangażowane, krytykuje przejawy kultury masowej za pomocą pastiszu  jej sposobów obrazowania. Jednym z głównych motywów twórczości jest życie codzienne, przenikanie się sfer prywatnej i publicznej. Tworzy portrety oraz pejzaże (Mościce I i II, 2005, Kraków-Warszawa, 2006), które cechuje dążenie do uchwycenia esencji poprzez syntezę, skrót, wyabstrahowanie form. Często odnosi się do historycznych postaci i wydarzeń (Wyszyński, 2005). 

Istotnym źródłem inspiracji oraz motywem jest muzyka – artysta tworzy krótkometrażowe filmy inspirowane piosenkami swoich ulubionych zespołów punkowych, namalował plakat na 11. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena (2007), przedstawia na płótnach poszczególne instrumenty (Perkusja 1, 2005), sprzęt grający (Hiena, 2008), okładki istniejących płyt (Def Jam, 2006) czy sceny z koncertów. Fascynują go również komiksy: w 2001 wydał książkę Życie codzienne w Polsce w latach 1999-2001, w której ukazał sceny z życia jego najbliższego otoczenia, ilustrował tygodnik „Przekrój” oraz tworzył czarno-białe obrazy wyobrażające tła ze słynnego komiksu Maus Arta Spiegelmana[2]. 4 lipca 2007 mural jego autorstwa wzbogacił Mur Sztuki w Ogrodzie Różanym w Muzeum Powstania Warszawskiego.

UWAGA NA PRÓBY OSZUSTWA / BEWARE OF FRAUD ATTEMPTS / УВАГА НА СПРОБИ ШАХРАЙСТВА / ACHTUNG VOR BETRUGSVERSUCHEN

🇵🇱 Chcielibyśmy ostrzec przed rosnącą liczbą prób oszustwa związanych ze sprzedażą biletów na fałszywe wydarzenia w instytucjach. Otrzymaliśmy zgłoszenia od osób, które padły ofiarą nieuczciwych sprzedawców oferujących bilety na fikcyjne wydarzenia kulturalne. Uprzejmie przypominamy, że wszystkie wydarzenia towarzyszące w Muzeum Współczesnym Wrocław odbywają się bezpłatnie, a aktualny cennik biletów wstępu na wystawy jest dostępny na naszej stronie. Jeśli masz wątpliwości – skontaktuj się z nami: 71 3564257 / kasa@muzeumwspolczesne.pl

🇬🇧 We would like to warn you about the increasing number of fraud attempts related to the sale of tickets for fake events at institutions. We have received reports from individuals who have fallen victim to unscrupulous sellers offering tickets for fictitious cultural events. Please be reminded that all accompanying events at the Wrocław Contemporary Museum are free of charge, and the current ticket prices for exhibition entry are available on our website. If you have any doubts, please contact us at: 71 3564257 / kasa@muzeumwspolczesne.pl.

🇺🇦 Ми хочемо попередити про зростаючу кількість спроб шахрайства, пов'язаних з продажем квитків на фальшиві заходи в установах. Ми отримали повідомлення від осіб, які стали жертвами недобросовісних продавців, що пропонують квитки на вигадані культурні заходи. Нагадуємо, що всі супровідні заходи в Музеї Сучасного Мистецтва Вроцлава проходять безкоштовно, а актуальний прайс-лист на вхідні квитки на виставки доступний на нашому сайті. Якщо у вас є сумніви – зв'яжіться з нами: 71 3564257 / kasa@muzeumwspolczesne.pl.

🇩🇪 Wir möchten vor der zunehmenden Anzahl von Betrugsversuchen im Zusammenhang mit dem Verkauf von Tickets für falsche Veranstaltungen in Institutionen warnen. Wir haben Meldungen von Personen erhalten, die Opfer von betrügerischen Verkäufern geworden sind, die Tickets für erfundene Kulturveranstaltungen anbieten. Wir erinnern Sie höflich daran, dass alle Begleitveranstaltungen im Museum für Zeitgenössische Kunst Wrocław kostenlos sind und die aktuellen Eintrittspreise für Ausstellungen auf unserer Website verfügbar sind. Wenn Sie Zweifel haben, kontaktieren Sie uns bitte unter: 71 3564257 / kasa@muzeumwspolczesne.pl.

Skip to content