W miesiącach letnich (czerwiec–lipiec–sierpień) Muzeum Współczesne Wrocław zaprasza na cykl pokazów filmowych towarzyszących wystawie Szczurołap. Wielowarstwowość oraz filmowe inspiracje Szczurołapa stały się dla nas pretekstem do poszukiwania kontekstów i znaczeń pojawiających się na samej wystawie w obszarze kina fabularnego, dokumentalnego oraz animowanego. Odnosząc się do konkretnych prac, ale też generalnej idei wyrażonej przez kuratora Piotra Lisowskiego w Scenariuszu Wystawy, pokażemy trzy bardzo różne filmy, które poszerzą i uzupełnią opowieść przedstawioną w Szczurołapie.
Tytuł wystawy odsyła do krótkometrażowego dokumentu w reżyserii Andrzeja Czarneckiego z 1986 roku, opowiadającego o technikach stosowanych przez specjalistę do spraw deratyzacji. „Ówcześnie odczytywany był jako metafora systematycznego inwigilowania opozycyjnego podziemia przez komunistyczne służby bezpieczeństwa. Aktualnie jego wieloznaczność i przedstawione w nim strategie polowania pozwalają oceniać go nie tylko z perspektywy historycznej. Filmowa opowieść na wystawie została potraktowana jako zaczyn parabolicznej narracji osadzonej między realnością a fantazmatem na temat zmierzchu cywilizacji łacińskiej” – pisze Lisowski, rozpoczynając sekwencję filmowych tropów na wystawie.
Nie dziwią w tym wypadku nawiązania do twórczości reżyserów takich jak Béla Tarr, Andriej Tarkowski, Lars von Trier czy całego nurtu niemieckiego ekspresjonizmu. Kadr z Konia Turyńskiego Tarra, jednego z mistrzów filmowego neomodernizmu, stanowi wymowne tło dla Jeźdźca Andrzeja Wróblewskiego; rzeźba Szczurołap Kuby Bąkowskiego inspirowana jest z kolei postacią stalkera z arcydzieła Tarkowskiego z 1979 roku. Mnożenie filmowych sensów na wystawie nie pozostaje jedynie grą z widzem. Wpisuje się w ramy opowieści o oddziaływaniu XX wieku, dla którego kino było jednym z najważniejszych mediów, na współczesną rzeczywistość społeczno-polityczną.
Tegoroczną edycję Kina Na Dachu rozpoczniemy pokazem filmu Fukushima, moja miłość Doris Dörrie – poetyckiej opowieści o skutkach katastrofy w japońskiej elektrowni. Tragedia ta zderzyła ze sobą cywilizacyjne zdobycze z brutalną siłą natury. Jednak reżyserkę najbardziej zainteresował jednostkowy i ludzki wymiar katastrofy, o czym będzie można przekonać się już 17 czerwca. Film Dörrie może posłużyć za rozwinięcie i komentarz do prac Angeliki Markul czy Urszuli Kozak poświęconych samej Fukushimie, jak i elektrowni jądrowej w Żarnowcu.
W kolejnych tygodniach przeniesiemy się do mrocznego miasta i źródeł legendy o „Krysařzu” – szczurołapie z animacji Jiřzíego Bárty. Całość zakończymy zaś wizytą w Slab City – „dzikim” miasteczku położonym w kalifornijskiej części pustyni Sonora, w bliskim sąsiedztwie baz wojskowych, zamieszkałym przez uciekinierów z „amerykańskiego snu” – bohaterów dokumentalnego filmu Mikaela Łypińskiego pt. Desert Coffee.
________________________________
PROGRAM KINA NA DACHU 2018
► 17.06, godz. 21.00
Fukushima, moja miłość, reż. Doris Dörrie, Niemcy 2016, 108’
► 15.07, godz. 21.00
Krysař, reż. Jiří Bárta, Czechosłowacja 1986, 53’
► 19.08, godz. 20.30
Desert Coffee, reż. Mikael Lypiński, Polska, 53’
________________________________
Fukushima, moja miłość
reż. Doris Dörrie, Niemcy 2016, 108’
Młoda Niemka, Marie, wyjeżdża do Japonii, aby uciec przed problemami. Przyłącza się do organizacji Clowns4Help, która stara się wnieść trochę radości do życia mieszkańców Fukushimy, dotkniętej trzęsieniem ziemi, tsunami i awarią elektrowni jądrowej w 2011 roku. Marie trafia do schroniska, gdzie mieszkają głównie starsi ludzie. Wkrótce przekonuje się jednak, że nie nadaje się do tej pracy. Już zbiera się do wyjazdu, gdy na jej drodze staje Satomi, jedna z mieszkanek schroniska, która uparła się wrócić do zrujnowanego domu w dawnej „strefie zero”. Marie pomaga jej sprzątać i urządzać się na nowo. Dwie kobiety nie mogłyby bardziej różnić się od siebie, a jednak w miarę jak stopniowo się poznają, nawiązują więź, która sprawi, że obie w końcu będą musiały stawić czoła duchom z przeszłości. (opis dystrybutora)
________________________________
* na wszystkie wydarzenia wstęp jest bezpłatny
** na wszystkie filmy obowiązują wejściówki (liczba miejsc ograniczona). Bezpłatne wejściówki do odbioru w dniu projekcji w kasie MWW od godz. 18.00 do 20.00
*** w razie niepogody filmy zostaną zaprezentowane w Kinie Schron na 1. piętrze muzeum
„Fukushima, moja miłość”
reż. Doris Dörrie
Niemcy 2016
108’
Projekcja towarzysząca wystawie „Szczurołap”
Wstęp bezpłatny. Liczba miejsc ograniczona. Darmowe wejściówki do odbioru w dniu projekcji od godz. 18.00 do 20.00 w kasie MWW
Koncepcja i przygotowanie:
Jan Kozub
Kurator wystawy „Szczurołap”:
Piotr Lisowski
Program społeczny:
Anna Krukowska