“Cywilizacja Afteru” nie jest pojęciem zbiorczym dla całości działań w świecie klubowym, jednak w metaforyczny sposób opisuje metodę zabawy, która stała się elementem imprezowego krajobrazu w nowoczesnej Polsce. Rodzima scena muzyki elektronicznej przyśpiesza, wraz z nią puchnie kalendarz imprez oraz liczba osób aktywnie uczestniczących w tym procesie. Noc w lokalu nie zawsze wystarcza by przeżyć i wyrazić to, co chcemy, więc kontynuujemy małe święto za dnia, do południa czy następnego wieczora.
Z tej perspektywy warto zastanowić się nad początkami środowiska klubowego, nad historią tanecznej elektroniki, nad polityczną czy ekonomiczną rolą muzyki techno i house. Porozmawiamy o samej idei clubbingu jako rewersie ulicy, o przypadkach Berlina oraz Detroit oraz o tym czy Polska to faktycznie “wiksiarskie” peryferie.
Czy didżeje to przykład współczesnej bohemy, która zastąpiła muzyków rockowych i poetów? Czy tak zwany “booking” stanie się najbardziej pożądanym towarem w klubowym przemyśle rozrywkowym? Jak będzie wyglądała przyszłość imprez w dobie cyfrowej amatorszczyzny i wirtualnego upowszechnienia środków produkcji muzyki? Czy pierwotny “rave” jest kategorią dalej aktualną czy zastąpił go już komercyjny “event”?
Celem dyskusji jest refleksja nad kulturotwórczym potencjałem życia nocnego, sensem ucieczek od światła dziennego w transową atmosferę elektroniki, nad kondycją rodzimego rynku producencko-wydawniczego i postawami polskich imprezowiczów. Uzupełnieniem rozmów będą sety didżejskie zaproszonych gości.
CYWILIZACJA AFTERU. Vol. 1: Rewers ulicy, po co nam środowisko klubowe?
Pierwsze spotkanie poświęcimy początkom współczesnej idei klubowej. Kiedy tak naprawdę zaczęło się to co dziś nazywamy clubbingiem i jakie przesłanki towarzyszyły temu rozwojowi.
Czy kluby są bardziej ekskluzywną rozrywką dla wybranych czy miejscem swobodnej ekspresji dla każdego? Czy imprezy dalej mogą być azylem dla wykluczonych, spontanicznym obrzędem, dzikim rytuałem i sprzeciwem wobec odświętnie celebrowanej codzienności i konwencji dnia i nocy?
Jak na wrażenia klubowe wpływają pieniądze i architektura? Dlaczego didżej skupia dziś na sobie tak wiele uwagi? Co się zmieniło w przestrzeni muzycznej w trakcie przejścia z lo-fi do hi-fi? Czy grozi nam w przyszłości zupełna komercjalizacja i kodyfikacja zabawy klubowej?
Jacek Plewicki – pomysłodawca i organizator warszawskich imprez “Brutaż”, “Światło”, współpracował z magazynem “Glissando”. Entuzjasta surowego grania oraz wytrawny kolekcjoner płyt winylowych.
Michał Świgulski i Damian Osowski – założyciele klubu Das Lokal, który z powodzeniem prowadzą od 5 lat, od stycznia 2013 roku w nowej lokalizacji przy pl. Solidarności. Najciekawsze wrocławskiej miejsce w alternatywną muzyką klubową.
Prowadzenie: Mateusz Kazula
CYWILIZACJA AFTERU. Vol. 1: Rewers ulicy, po co nam środowisko klubowe?
Dyskusja z udziałem Jacka Plewickiego, Michała Świgulskiego i Damiana Osowskiego
Prowadzenie: Mateusz Kazula