„Jest jedynie pewien przedział tematów, które mnie interesują, np. styk technologii z kulturą, z codziennym życiem lub mity o przyszłości” – mówi Paweł Bownik o swoich artystycznych zainteresowaniach. To, co wybrzmiewa z fotografii artysty wizualnego można określić jako niewidoczne na co dzień, ukryte, usytuowane na marginesie.
Punktem wyjścia do rozmowy z Bownikiem będzie praca Rewers 8 – nowy nabytek w międzynarodowej kolekcji sztuki współczesnej MWW, która przedstawia kurtkę mundurową Marszałka Piłsudskiego (ze zbiorów w Muzeum Narodowego w Krakowie). Praca ta jest częścią projektu o antropologiczno-historycznym charakterze, w którym artysta fotografował rewersy kobiecych strojów znajdujących się w muzeach etnograficznych w Polsce, Rosji i Białorusi. W całym cyklu jedynie Rewers 8 prezentuje męski strój i to strój związany bezpośrednio z władzą. Symboliczny gest odwrócenia ubrania na nicę odsłania strukturę, szwy, miękką podszewkę. Ukazuje alternatywne porządki, odsłania ułomność i delikatność nawet wielkiego przywódcy państwa.
W trakcie spotkania porozmawiamy z Bownikiem o Rewersach i mitach przeszłości. Mając na względzie niedawno obchodzoną 101 rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości, otrzemy się także o temat tego jakim krajem była Polska w międzywojniu i co o jej strukturze społecznej mówiły kobiece ubrania uchwycone na fotografiach Bownika. Porozmawiamy także o tym, jakie inne marginesy wziął pod lupę Bownik, tworząc swoje prace.
Prowadzenie: Joanna Kobyłt.
Czuły Sejsmograf to hasło wywoławcze nieregularnego cyklu, skoncentrowanego wokół problemów współczesności. Pretekstem do spotkań za każdym razem jest próba zrozumienia rzeczywistości społecznej, politycznej i ekonomicznej, zmieniającej się na naszych oczach każdego dnia.
Wystawę Prywatne mitologie. Urodziny Marty dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zakupy prac dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu Narodowe kolekcje sztuki współczesnej.