Wykład w ramach cyklu „Na warsztacie…”

Fenomen starości budzi coraz większe zainteresowanie, staje się wręcz tematem modnym. Coraz więcej się o niej mówi i pisze, zwielokrotnieniu ulega także liczba wytwarzanych wizerunków seniorów i częstotliwość ich zapośredniczania przez dyskurs medialny. Jesteśmy społeczeństwem starzejącym się, dlatego też nie powinien dziwić fakt, iż seniorzy stają się grupą coraz uważniej oglądaną. Co więcej, wzrost liczebności i zauważalności seniorów sprawia, że jawią się oni jako coraz atrakcyjniejsza grupa docelowa, zarówno dla przedsiębiorców, usługodawców, jak i specjalistów do spraw marketingu, a także tak zwanego „świata mody”.

Jednym z ciekawszych zjawisk, które dostrzec można w środkach masowego przekazu i nowych mediach jest prezentowanie wizerunku modelek 50+. Działania tego rodzaju, ujawniają wiele interesujących zmian, jakie dokonują się w odniesieniu do sposobów postrzegania i kreowania wizerunku osób starszych, jego miejsca w mediach (masowych i nowych mediach) i modzie.

Warto się więc zastanowić czy zainteresowanie starością na wybiegach jest „chwilową modą”, epizodem, ulotnym romansem starości z kreatorami światowych trendów, czy też zapowiedzią ważnych zmian jakie dokonują się w rzeczywistości kojarzonej z takimi określeniami jak : „kult młodości”, „terror piękna”, „wzrokocentryzm”, „okulocentryzm”, „kultura wizualna”, „imperializm wizualny”, „społeczeństwo autoprezentacji”, „ikono filia”.