Obecna (tymczasowa) siedziba Muzeum Współczesnego Wrocław powstała w 1942 r. jako schron przeciwlotniczy. Budynek przy Placu Strzegomskim niemal natychmiast zaczął spełniać inne funkcje. W latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku w obecnych biurach MWW funkcjonowała hurtownia papierosów, sex shop oraz pub “Bunkier”. Pokaz filmu „Dym” w reżyserii Wayne’a Wanga i Paula Austera będzie pretekstem do przypomnienia i analizy tamtej sytuacji.

„Dym” pokazuje nam małą społeczność na nowojorskim Brooklynie. Losy kilku mężczyzn krzyżują się w niewielkim sklepie tytoniowym, którego właścicielem jest Auggie Wren, grany brawurowo przez Harveya Keitela. Auggie codziennie rano fotografuje swój sklep, jednym ze stałych gości trafiki jest Paul Benjamin (w tej roli William Hurt), pisarz, którego postać bywa zestawiana z osobą autora scenariusza – Paulem Austerem. „Dym” powstawał w połowie lat dziewięćdziesiątych i na przestrzeni dwóch minionych dekad znaczącej zmianie uległa rola dzielnicy Brooklyn w pejzażu Nowego Jorku. Dziś Brooklyn to mekka dobrze sytuowanych artystów, wówczas był to uboższy krewny Manhattanu.

Cykl filmowy zorganizowany w przestrzeni muzeum w dawnym schronie przeciwlotniczym prowokuje do postawienia różnych pytań. Po pierwsze: o funkcję miejsca i o to, co ją determinuje? Po drugie: o idealne dla dzisiejszych czasów warunki do odbioru filmów. Kino? Dom? A może alternatywne przestrzenie projekcyjne? Po trzecie: o wpływ miejsca takiego, jak Muzeum Współczesne Wrocław na okolicę? W pierwszej połowie 2015 r. szukamy odpowiedzi, odwołując się za pomocą dzieł filmowych do pogmatwanej historii schronu przy Placu Strzegomskim.

2 września 2011 r. w zaadaptowanej przestrzeni dawnego schronu przeciwlotniczego zostało otwarte Muzeum Współczesne Wrocław. Po okresie Festung Breslau, w pierwszych latach Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej, przy schronie stacjonował tabor cygański.