Obecna (tymczasowa) siedziba Muzeum Współczesnego Wrocław powstała w 1942 r. jako schron przeciwlotniczy. Budynek przy Placu Strzegomskim niemal natychmiast zaczął spełniać inne funkcje. Po okresie Festung Breslau, w pierwszych latach Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej, przy schronie stacjonował tabor cygański. Projekcją filmu „Cygan” Martina Sulika nawiążemy do tej, wciąż aktualnej w stolicy Dolnego Śląska, kwestii.

Słowacki reżyser pokazuje w swoim najnowszym filmie żyjących na marginesie Romów. Bohaterem jest 14-letni Adam, którego ojciec zginął w niewyjaśnionych okolicznościach. Chłopiec próbuje dociec prawdy na temat tej śmierci, a całość została wyreżyserowana na kanwie szekspirowskiego „Hamleta”. Jednocześnie „Cygan” pokazuje jak wygląda życie dzisiejszych Romów słowackich. Wstrząsająca opowieść będzie dla nas okazją do rozmowy o romskich portretach w kulturze.

Organizując cykl filmowy w przestrzeni muzeum w dawnym schronie przeciwlotniczym chcemy postawić kilka pytań. Po pierwsze: o funkcję miejsca i o to, co ją determinuje? Po drugie: o idealne dla dzisiejszych czasów warunki do odbioru filmów. Kino? Dom? A może alternatywne przestrzenie projekcyjne? Po trzecie: czy w mieście, w którym działają 2 multipleksy studyjne, ludzie są nasyceni czy marzą o kameralnym kinie w starym stylu? W pierwszej połowie 2015 r. szukamy odpowiedzi, odwołując się za pomocą dzieł filmowych do pogmatwanej historii schronu przy Placu Strzegomskim.

2 września 2011 r. w zaadaptowanej przestrzeni dawnego schronu przeciwlotniczego zostało otwarte Muzeum Współczesne Wrocław. Już pod koniec II wojny światowej w 1945 r. w schronie działał szpital forteczny i punkt oporu. W latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku w obecnych biurach MWW funkcjonowała hurtownia papierosów, sex shop czy pub “Bunkier”.