Czy polscy artyści uprawiali land art? Jak zmieniały się ich zainteresowania przyrodą? Kiedy polska sztuka przechodziła falę zainteresowania geologią, a kiedy entropią? W trakcie wykładu dowiemy się także, w jaki sposób artyści wyrażali swoje zainteresowania materią i kiedy w polskiej plastyce zaczynają pojawiać się tendencje ekologiczne. Czy interesowała ich totalność, czy też zajmowali się relacją jednostki z otoczeniem? Czy materializm był wyrazem poszukiwań doznań immanentnych, czy transcendentnych?
Wykład zilustrują prace takich twórców, jak m.in. Oskar Hansen, Władysław Hasior, Teresa Murak, Henryk Morel, Zbigniew Dłubak, Andrzej Pawłowski i wielu innych, oraz materiały ze wszystkich plenerów, sympozjów i zjazdów artystów w powojennej Polsce, na których zajmowano się nerwicą epoki późnoindustrialnej.
Kurator Bartek Lis
Ewa Tatar
kuratorka i historyczka sztuki. Eksperymentuje z metodologią, jak kiedyś wystawą Imhibition (2006), a dzisiaj Kombucha (2015) czy programem Pawilon Wystawowy (2014, Bunkier Sztuki). W ramach grantu z MKiDN prowadziła badania nad polskim land artem. Aktualnie przygotowuje jubileusz Galerii Władysława Hasiora w Zakopanem i pracuje nad monografią Biur Wystaw Artystycznych. Tańczy do techno, pali papierosy